5 گور جمعی متعلق به مسلمانان روهینگیا در میانمار کشف شد

خبرگزاری آسوشیتد پرس در گزارشی اختصاصی اعلام کرد اجسادی متعلق به مسلمانان روهینگیا در بیش از پنج گور جمعی در میانمار کشف شده اند که پیش از این، گزارشی درباره آن‌ها اعلام نشده بود. آسوشیتد پرس در مصاحبه با چند بازمانده روهینگیا در اردوگاه‌های پناهجویان در بنگلادش و نیز ویدیوهای ضبط شده از طریق تلفن همراه، وجود این گورهای جمعی را تایید کرده است.

دولت میانمار بارها تاکید کرده است کشتارهایی مانند کشتار جمعی «گو دار پیین» در منطقه راخین هرگز اتفاق نیفتاده است و تنها کشف یک گور جمعی را تایید کرده است که در آن ادعا شده اجساد 10 «تروریست» دیده می‌شود. نتایج تحقیقات آسوشیتد پرس نه تنها کشتار غیرنظامیان را تایید می‌کند، بلکه به احتمال وجود گورهای جمعی دیگر با اجساد بسیار بیشتر در آن‌ها اشاره می‌کند.

این گورهای جمعی، تازه‌ترین مدرک درباره کشتار مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین میانمار به شمار می‌رود. مسلمانان میانمار مدت‌هاست که در کشوری با اکثریت بودایی، مورد آزار قرار گرفته اند.

دولت میانمار دسترسی به «گو دار پیین» را مسدود کرده است و به این ترتیب مشخص نیست شمار کشته‌شدگان در این منطقه چند نفر بوده است. با این‌حال، تصاویر ماهواره‌ای که آسوشیتد پرس از شرکت «دیجیتال گلوب» دریافت کرده، نشان می‌دهد این روستا به طور کامل تخریب شده است. تاکنون لیستی از نام 75 نفر که در این روستا کشته شده اند منتشر شده است. اما روستایی‌ها تخمین زده اند شمار کشته شدگان ممکن است به 400 نفر برسد.

تقریبا تمامی روستاییانی که با آسوشیتد پرس مصاحبه کرده اند 3 گور جمعی در ورودی شمالی گو دار پیین در نزدیکی جاده اصلی را دیده اند. برخی از شاهدان نیز وجود دو گور جمعی بزرگ دیگر را در نزدیکی یک گورستان و گورهای کوچک‌تر در سراسر این روستا را تایید کرده اند.

ویدیوهایی که به دست آسوشیتد پرس رسیده است به 13 روز پس از آغاز کشتار روهینگیا تعلق دارد. در این ویدیوها، گودال‌هایی حاوی لجن‌های اسیدی به رنگ آبی و سبز در کنار اجسادی بی‌سر دیده می‌شود که بالاتنه آن‌ها از زمین بیرون زده است. همچنین، دست‌هایی اسکلتی در این ویدیوها دیده شده است که به نظر می‌رسد در حال چنگ زدن به زمین بوده اند.

بازماندگان این کشتار اعلام کردند سربازان میانمار حمله روز 27 اوت را برنامه ریزی کرده و در تلاش بودند این جنایات را پنهان کنند. بر اساس گفته‌های آن‌ها، سربازان نه تنها به اسلحه‌های رگباری، چاقو، موشک انداز و نارنجک مجهز بوده اند، بلکه برای کندن گورها و سوزاندن صورت و دست‌های کشته شدگان به منظور جلوگیری از شناخته شدن آن‌ها، بیل و اسید همراه داشته اند.

یک شاهد عینی به آسوشیتد پرس اعلام کرده است بیش از 200 سرباز نزدیک ظهر به گو دار پیین حمله کردند. وی که همراه با 100 نفر دیگر در محلی پنهان شده بود، سربازانی را مشاهده کرده است که صورت‌های خود را پوشانده و خانه‌ها را تفتیش کردند و پس از آن، خانه‌ها را به آتش کشیده و افرادی که در این روستا باقی می‌ماندند را به ضرب گلوله به قتل می‌رساندند.

بازماندگان این جنایات اعلام کرده اند پس از آن، روستاییان بودایی وارد گو دار پیین شدند تا آن را پاکسازی کنند. به این ترتیب، آن‌ها با چاقو، گلوی مجروحان را بریدند و پیر و جوان را به آتش کشیدند.

دولت میانمار یا برمه سابق از فقیرترین کشورهای جنوب شرقی آسیا به حساب می آید. بودائیان تندرو در میانمار با ادعای اینکه مسلمانان روهینگیا از خارج به این کشور مهاجرت کرده و از ساکنان قدیمی این سرزمین نیستند، همواره خواستار اخراج و بازگرداندن آنها به «کشورشان» بوده‌اند و به آزار و اذیت آنها دست زده‌اند.