ضربه زدن به قدس، بازی با آتش است

روسیاالیوم گزارش داد، احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب طی سخنانی در نشست وزیران خارجه عرب درباره قدس گفت: ضربه به آینده قدس را هیچ عرب مسلمان یا مسیحی قبول نمی‌کند و بازی با این موضوع، بازی با آتش است.

وی با بیان اینکه این نشست، فرصتی برای ارزیابی اوضاع درباره قدس است، گفت: مواضع مشترک عربی در قبال قدس، برای همه آشکار شده است، کما اینکه مواضع اروپا در قبال مسأله فلسطین مثبت و ستودنی است.

از سوی دیگر ریاض المالکی وزیر خارجه فلسطین در این نشست گفت که تصمیم آمریکا، تصمیمی جاهلانه و ظالمانه است و این تصمیم نقض خطرناک قوانین بین‌المللی و نادیده گرفتن ۲۵۰ هزار فلسطینی که در قدس زندگی می‌کنند، به شمار می‌رود.

وزیر خارجه فلسطین گفت: قدس پایتخت ابدی فلسطین بوده و خواهد ماند و کسی نمی‌تواند به وضعیت قدس و مرکز قانونی آن ضربه بزند.

وزیر خارجه فلسطین افزود: کسی که این تصمیم را گرفته گمان می‌کند که قدس را از میز مذاکرات کنار گذاشته است، اما قدس همیشه پایتخت ابدی ما بوده و باقی خواهد ماند.

مالکی افزود: تصمیم ترامپ نقش آمریکا در حمایت از روند صلح را پایان داد.

ترامپ پنجشنبه شب گذشته (۵ بهمن) در دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع اقتصادی داووس گفت که مسئله بیت المقدس یکی از چالش‌های مذاکرات بود. ما این مسئله را از روی میز برداشتیم و حالا دیگر نیازی نیست درباره آن صحبت شود.

رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای اننقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با خشم فلسطینیان و محکومیت‌های جهانی مواجه شد.