ترکیه: رابطه آنکارا با واشنگتن مخدوش شد

چاووش اوغلو در مصاحبه با مجله 'اتاوا.لایف' اظهار کرد: بارها اعتراض خود را به حمایت های آمریکا از نیروهای پ.ک.ک و پ.ی.د و همچنین پناه دادن به عوامل گولن در این کشور اعلام کرده ایم و امیدواریم ایالات متحده به عنوان متحدمان در ناتو نگرانی ما را درک کند.

وی تاکید کرد: ترکیه تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت در سوریه به کار گرفته است اما ارسال سلاح به تروریست های پ.ک.ک و پ.ی.د از سوی آمریکا مانعی برای رسیدن به آرامش در سوریه و تهدیدی علیه امنیت ملی ماست و موجب مخدوش شدن بیشتر همکاری های میان دو کشور ایالات متحده آمریکا و ترکیه می شود.

دولت ترکیه مدعی است نیروهای آمریکایی با ارسال سلاح به معارضان کُرد سوری به ویژه ی.پ.گ به واقع از گروه های تروریستی در سوریه حمایت و علیه ترکیه به طور غیر مستقیم اقدام می کند.

چندی پیش رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با چاووش اوغلو همتای ترک خود، پیشنهاد همکاری دو کشور به منظور ایجاد منطقه ای امن به عمق 30 کیلومتر در شمال سوریه را داده بود که در مقابل مقامات ارشد دولت ترکیه هر گونه همکاری با آمریکا در سوریه را منوط به توقف کمک های این کشور به تروریست ها کردند.

چندی پیش اردوغان و ترامپ به صورت تلفنی گفت و گو کردند که اردوغان در این گفت و گوی تلفنی بر لزوم پایان یافتن حمایت تسلیحاتی آمریکا از گروه های تروریستی حزب اتحاد دموکراتیک خلق سوریه(پ.ی.د) و یگان های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) در چارچوب مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

اکثر احزاب و شخصیت های سیاسی ترکیه معتقدند که آمریکا با حمایت خود از گروه های تروریستی حاضر در سوریه، مسبب اصلی عملیات ارتش ترکیه در عفرین است.

عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه از روز شنبه 20 ژانویه آغاز شده، در پانزدهمین روز نیز ادامه یافت و بنا به اعلام رسانه های ترکیه در جریان این عملیات بیش از 6 هزار نیروی نظامی مشارکت کرده اند.

دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.