جنایتکار جنگی فرمانده نیروهای اماراتی

«شبکه جهانی تعقیب جنایتکاران جنگی» شکوائیه‌ای به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرد که به جنایت‌های سرتیپ «عبدالسلام الشحی» فرمانده نیروهای اماراتی و فرمانده نیروهای ائتلاف در ساحل غربی یمن اشاره شده است.

شبکه مذکور در گزارش خود به دادگاه کیفری بین‌المللی اطلاعات مفصل و مستندی از جنایت‌های ضد انسانی الشحی و نیروهای اماراتی و ائتلاف تحت فرماندهی وی در یمن را ارائه کرده است.

طبق گزارش وبگاه «الخلیج الجدید»، الشحی به عنوان نخستین فردی است که نام وی در این سازمان حقوقی که پنج‌شنبه گذشته از مجموعه‌ای از سازمان‌های حقوقی، حقوقدانان و مدافعات آزادی و کرامت انسانی تأسیس شده است، قرار گرفت.

برخی از جنایت‌های الشحی

در شکوائیه‌ای که این سازمان حقوقی به دادگاه کیفری بین‌المللی ارائه کرد به برخی از جنایت‌های این فرمانده اماراتی که به کشته شدن صدها غیرنظامی یمنی و زخمی شدن شمار زیادی از جمله کودکان و زنان منجر شد، اشاره شده است.

در این شکوائیه آمده است که علاوه بر کشته و زخمی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان تعدادی از آنها که مظنون به مخالفت با نیروهای اماراتی بودند، ربوده شده و در مکان‌های سری بازداشت شده‌اند.

در یکی از این جنایت‌ها که مربوط به تاریخ 12 دسامبر 2017 است، جنگنده‌های اماراتی مقر پلیس نظامی در منطقه شعوب واقع در صنعاء که حوثی‌ها حدود 100 نفر را در آن بازداشت کرده بودند، بمباران کردند. جنگنده‌های اماراتی حتی به افراد بازداشتی که از این بمباران نجات پیدا کرده و به بیرون زندان فرار کرده بودند رحم نکرده و آنها را هدف قرار دادند.

در یک مورد دیگر نیز نیروهای اماراتی به فرماندهی الشحی رد تاریخ 25 جولای 2015 شهر المخا در جنوب یمن را بمباران کردند که به کشته شدن 120 یمنی منجر شد.

ربودن افراد و حبس آنها در دو زندان اماراتی در یمن و استفاده از شیوه‌های مختلف شکنجه، محاصره شدید برخی فرودگاه‌ها، بنادر و شهرها و ممانعت از کمک‌رسانی به غیرنظامیان که باعث شیوع وبا در میان یمنی‌ها و ابتلا به سوء تغذیه شده است.