مقام ارشد اف بی آی در واکنش به انتقاد ترامپ استعفا داد

 این مقام پیشین پلیس فدرال در مطلبی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرد، به چرایی ترک اداره تحقیقات فدرال یا همان پلیس فدرال آمریکا پرداخت و خواستار توقف «حملات سیاسی به آن شد.»

کمبل در این مقاله نوشت: با گذشت بیش از یک دهه از خدمت در این سازمان که شامل تحقیقات درباره تروریسم، همکاری برای نجات قربانیان آدم ربایی در خارج و دستیاری ویژه رئیس FBI بوده است، با بی میلی فعالیت خود را متوقف می کنم و سازمانی را که به آن علاقه دارم، ترک می کنم.»

وی افزود: می خواهم به تعداد فزاینده ای از مردم بپیوندم که بر این باورند که حملات بی وقفه به پلیس فدرال نه تنها این سازمان پیشتاز اجرای قوانین، بلکه امنیت ملی را تضعیف می کند. استعفای من دردناک است اما گزینه جایگزین آن یعنی سکوت در شرایطی که وجهه این سازمان برای دستیابی به اهداف سیاسی تخریب می شود، غیر ممکن است.

مقاله کمبل به دنبال انتشار یادداشتی در روز جمعه منتشر شد که در آن پلیس فدرال آمریکا به سوء استفاده از «قانون نظارت بر اطلاعات خارجی» (فیسا) متهم می شود.

«دوین نونز» رئیس جمهوری خواه کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا از کالیفرنیا که اعضای کمیته اش این یادداشت را تهیه کرده اند، می گوید این یادداشت فاش کرد که این سازمان اطلاعاتی آمریکا « اعتماد عمومی» را نقض کرده است.

وی افزود: کمیته متبوعش موارد جدی از نقض اعتماد عمومی را کشف کرده است و مردم آمریکا حق دارند بدانند مقاماتی که نهادهای مهم را در اختیار دارند از اختیارات و قدرت خود برای اهداف سیاسی استفاده می کنند.

کمبل در مقاله خود از مداخله اداره پلیس فدرال آمریکا از اتفاقاتی که در یادداشت مذکور توصیف شده دفاع کرد. در این یادداشت پلیس فدرال آمریکا و وزارت دادگستری به سوء استفاده از قدرت نظارتی خود متهم شده اند.

وی استدلال جمهوری خواهان درباره توطئه FBI از داخل، علیه ترامپ یا «هیلاری کلینتون» رقیب دمکراتش در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 را با وجود پیام های رد و بدل شده بین «پیتر استروزک» و «لیزا پیچ» از کارمندان پلیس فدرال در تایید جانبداری سیاسی استروزک علیه ترامپ «شرم آور» توصیف کرد و افزود: چنین حملات سیاسی علیه پلیس فدرال باید متوقف شود. اگر چنین انتقادهایی افکار عمومی را ترغیب کند که نمی توان به FBI اعتماد کرد، این عده از منتقدان در کاهش امنیت در کشور موفق خواهند بود.

ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، جمعه شب اجازه انتشار عمومی یک سند طبقه بندی شده مربوط به پرونده ارتباط ستاد انتخاباتی خود با روسیه را صادر کرد. این سند، حاکی از رفتار جانبدارانه اداره تحقیقات فدرال و وزارت دادگستری آمریکا علیه ترامپ است.

دمکرات های کنگره معتقدند این سند که توسط جمهوریخواهان تهیه شده گمراه کننده بوده و از اطلاعات طبقه بندی شده به صورت گزینشی استفاده کرده تا بر تحقیقات «رابرت مولر» بازپرس پرونده دخالت ادعای روسیه در انتخابات آمریکا تاثیر منفی بگذارد.

«آدام شیف» نماینده دمکرات کمیته اطلاعاتی کنگره آمریکا گفت: انتشار این یادداشت فریب دادن عموم و لطمه به تحقیقات است.

منتقدان ترامپ درگیری وی با اداره تحقیقات فدرال را تلاشی برای تضعیف روند تحقیقات اف.بی.آی در پرونده روسیه قلمداد می کنند.

کمبل دستیار ویژه «جیمز کومی» رئیس پیشین پلیس فدرال آمریکا بود که چندی پیش به دستور ترامپ به طور ناگهانی برکنار شد. کومی در جایگاه سیاسی مسئول رسیدگی به روابط احتمالی بین تیم انتخاباتی ترامپ و روسیه بود و برکناری ناگهانی وی انتقادهای بسیاری را برانگیخت.