آمریکا در بسیاری از کشورها سفیر ندارد

 آبرامز درمصاحبه با سی ان ان گفت:بیش از یکصد دیپلمات آمریکایی در دوره وزارت رکس تیلرسون، وزارت خارجه آمریکا را ترک کرده اند وهم اکنون 30درصد از پست های سفیری در سفارتخانه های آمریکا خالی است، آمریکا در نقاط مهمی چون عربستان، اردن، مصر، آلمان، اتریش، کره جنوبی و برخی نقاط دیگر در آمریکایی جنوبی فاقد سفیر است این به چه معنایی است.

وی که دستیار وزیرخارجه آمریکادردوران ریاست جمهوری رونالد ریگان بود دراین باره به سی ان ان گفت:زمانی که شماسیاست خارجی مشخصی را اعلام می کنید آنگاه دیگران می توانند برشما تکیه زده و به شما اعتماد کنند، اما اکنون در وزارتخارجه آمریکا با کمبود پرسنل مواجه ایم، بیش از یکصد دیپلمات در دوره وزارت رکس تیلرسون از وزارتخارجه آمریکا رفته اند.

آبرامز در ادامه به این شبکه تلویزیونی گفت: خالی ماندن پست های سفیری در سفارتخانه های همچون مصر، اردن، عربستان، آلمان و اتریش یک اشتباه بزرگ است، به زودی رکس تیلرسون عازم آمریکای جنوبی می شود، وی هیچ فرد مطلعی دراین باره که به او مشاوره دهد، ندارد.

وی که سمت معاونت مشاور امنیت ملی در دولت جرج دبلیو بوش را برعهده داشت، گفت: می توان خالی ماندن این پست ها را پس از یک ماه، سه ماه و حتی شش ماه از سوی وزیر خارجه که تازه به سرکار آماده است، پذیرفت اما نه اینکه اکنون یکسال از بودن وی دراین سمت می گذرد و این پست ها همچنان خالی مانده اند.

آبرامز افزود: این یک اشتباه فاحش از سوی تیلرسون است و هم اینک رئیس جمهور ترامپ نیز تمایلی برای پر کردن این پست ها از خود نشان نمی دهد.

وی که پژوهشگر ارشد 'شورای روابط خارجی' درامور خاورمیانه است به سی ان ان گفت: با توجه به بحران هایی که در منطقه خلیج فارس و کره شمالی داریم، نمی توان با خالی بودن چنین پست هایی با آن موارد مواجه شد.

** جنگ با کره شمالی دهشتناک خواهد بود

آبرامز در بخش دیگری درپاسخ به پرسشی در باره گزینه نظامی آمریکا در قبال کره شمالی پاسخ داد:این نوعی سیاست چانه زنی از سوی دونالد ترامپ است تا طرف کره شمالی قضیه را جدی گرفته و چین نیز برای فشار آوردن به کره شمالی به تکاپو افتد.

وی در پاسخ به این پرسش که چنانچه این گزینه به جنگی خونین بدل شود، چه خواهد شد؟ گفت: اگر آمریکا و کره شمالی جنگی را آغاز کنند این امری ناگوار، مهیب و دهشتناک خواهد بود.

آبرامز در ادامه گفت: اما گزینه نظامی، همچنان که ژنرال مک مستر (مشاور امنیت ملی ترامپ) می گوید، باید بر روی میز باشد و شما نمی توانید این گزینه را از روی میز کنار بگذارید.

دستیار وزیرخارجه آمریکا در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان افزود: درنتیجه شما با یک وضعیتی مواجه هستید که از یک سو می خواهید گزینه نظامی را داشته باشید که نشان دهید (درموضع خود) جدی هستید و از سوی دیگر نمی خواهید آنرا به کار برید، بنابراین من اینطور فکر می کنم که رئیس جهموری همانطوری که برای ایران نیز اینگونه است، می خواهد از این گزینه به عنوان 'چماق سیاسی' استفاده کند.

وی در بخش دیگری به موضوع متحدان آمریکا در سراسر جهان اشاره کرد و گفت: متحدان آمریکا بسیار مهم اند، باید ارزش متحدان خود را بدانیم، به یاد داشته باشید که در رقابت با روسیه، چین و ایران ، ما متحدان بسیاری (نسبت به آنان) داریم.

آبرامز گفت: بنابراین نیاز است تا به متحدان خود ارج نهیم و ساختار این اتحادها را از نو بسازیم.

 آبرامز درجریان 'ایران کنترا' (Iran - Contra) و ماجرای 'مک فارلین' از سوی کنگره آمر یکا به پنهانکاری اطلاعات متهم و بعدها از سوی جرج دبلیو بوش رئیس جمهوری وقت مورد عفو قرار گرفت.