هزینه‌ 200 هزار میلیاردی جنگ افغانستان برای آمریکا

پنتاگون اعلام کرد جنگ افغانستان ۴۵ میلیارد دلار بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی هزینه می‌گذارد، هزینه‌ای که آن‌ها باید تا سال ها، برای این جنگ بپردازند.

سناتور‌های آمریکایی که در مورد ابعاد موفقیت آمیز بودن این جنگ شک و شبهه دارند، در جلسه روز سه شنبه از دولت ترامپ نسبت به طولانی‌ترین جنگِ در جریان آمریکا که هفدهمین سال خود را می‌گذراند، به شدت انتقاد کردند.

جلسه کمیته روابط خارجی مجلس سنا در حالی برگزاری شد که حملات نظامی شوکه کننده اخیر در کابل، بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشته است.

رندل اسچریور، مقام ارشد نظامی در وزارت دفاع آمریکا، در این جلسه گفت، از بودجه ۴۵ میلیارد دلاری کل سال، پنج میلیارد دلار برای نیرو‌های افغان و ۱۳ میلیارد دلار برای نیرو‌های آمریکایی داخل افغانستان است. همچنین اکثر مبلغ باقی مانده نیز صرف حمایت‌های لجستیکی می‌شود. در حدود ۷۸۰ میلیون دلار دیگر نیز به کمک‌های اقتصادی اختصاص می‌یابد.

این درحالی است که هزینه‌های اعلام شده نسبت به زمان اوج جنگ در افغانستان به طور قابل توجهی پایین‌تر است. از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، زمانی که آمریکا، ۱۰۰ هزار سرباز در افغانستان داشت، هزینه بر دوش مالیات دهندگان آمریکایی از ۱۰۰ میلیارد دلار سالانه گذر کرد.

در حالی حاضر، حدود ۱۶ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

سناتور‌های دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به طور مشترک، بر مقیاس هزینه‌های مداوم تاکید کردند. شش ماه پیش، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، از استراتژی خود برای جنگ افغانستان خبر داد و هیچ محدودیت زمانی برای فعالیت‌های نظامی آمریکا در این کشور قائل نشد، وی گفت: این موضوع به شرایط بستگی خواهد داشت.

رند پل سناتور جمهوری خواه در این باره گفت: «ده‌ها میلیارد دلار در افغانستان به هدر می‌رود. ما در یک شرایط غیرممکن قرار داریم، من هیچ امیدی نسبت به موفقیت این موضوع ندارم.»

در همین حال، جف مرکلی، سناتور دموکرات با اشاره به تصویر تاریکی از شرایط سیاسی و امنیتی افغانستان، انتقاد کرد که هرچند سال یک بار، دولت‌های آمریکایی مدعی می‌شوند در جنگ افغانستان به موفقیت‌هایی دست یافته اند.

وی همچنین با اشاره به لیستی از مشکلات مربوط به فساد، اختلال عملکرد دولت و نیرو‌های امنیتی افغان، گفت، امید آمریکا در استفاده از فشار نظامی خود برای کشاندن طالبان به یک راه حل سیاسی، تحقق یافتنی نیست.

مرکلی گفت: «چرا طالبان یک راه حل سیاسی بخواهد؟ آن‌ها اکنون اراضی بیشتری نسبت به سال ۲۰۰۱، تحت کنترل دارند.»

جان سالیوان، معاون وزیر امورخارجه آمریکا، که هفته گذشته در سفر به کابل با رئیس جمهور و اعضا مختلف دولتی این کشور دیدار کرد نیز اذعان داشت شرایط مناسبی حاکم نیست.

وی گفت: «حملات ماه گذشته، برای افراد بسیاری در دولت، یک شوک واقعی بود. من نمی‌خواهم به اینجا بیایم و مثل کیسینجر بگویم، صلح نزدیک است، ولی ما سیاستی اتخاذ کرده ایم که به آن ایمان داریم. ما می‌خواهیم طبق برنامه آن پیش برویم.»

وی در ادامه افزود آمریکا به میانجی گری صلح میان دولت و طالبان متعهد باقی مانده است. در حالیکه ترامپ هفته گذشته اعلام کرده بود آمریکا دیگر با گروه‌های مسلح مذاکره نخواهد کرد، سالیوان خاطرنشان کرد محور صحبت رئیس جمهور این بود که «عناصر قابل توجهی» از طالبان به خشونت ورزی تمایل داشته و برای مذاکره آماده نیستند.

سالیوان تاکید کرد این دیدگاه در تمام طالبان یکپارچه نیست و تمرکز «به سمت آن عناصر از طالبان در حال افزایش است که ما می‌توانیم با آن‌ها مصالحه داشته باشیم.»