میانمار: عاملان کشتار مسلمانان روهینجایی را مجازات می‌کنیم

خبرگزاری رویترز جمعه گزارشی از کشتار ۱۰ مرد مسلمان راخین در روستای "این دین" در راخین واقع در شمال میانمار منتشر کرده بود که پس از کشته شدن با چاقو یا گلوله همسایه‌های بودایی و سربازان دولتی، در گورهای دسته‌جمعی دفن شدند.  

یک سخنگوی دولت میانمار گفت "طبق قانون" تدابیری علیه هفت سرباز و سه عضو نیروهای پلیس به همراه شش روستایی در راستای تحقیقات ارتش صورت می‌گیرد و این ارتباطی به گزارش رویترز ندارد زیرا این روند پیش از انتشار آن گزارش آغاز شده بود.

به گفته این سخنگو، بازداشت‌ها به دلیل اخبار رویترز نبوده است و تحقیقات پیش از گزارش رویترز به جریان افتاده بود ولی او نمی‌تواند جزئیات اقدامی که علیه این ۱۶ تن در نظر گرفته می‌شود را بیان کند.

ارتش میانمار در ۱۰ ژانویه اعلام کرد، ۱۰ مرد روهینجایی کشته شده متعلق به گروهی متشکل از ۲۰۰ "تروریست" هستند که به نیروهای امنیتی حمله کردند. روستاییان بودایی برخی از آنان را با شمشیر و چاقو کشتند و سربازان هم مابقی را با گلوله از پای درآوردند. حال به گفته ارتش، اقداماتی علیه عاملان کشتار در نظر گرفته می‌شود.  

این در حالی است که گزارش ارتش میانمار با گزارش رویترز براساس مصاحبه با مسلمانان روهینجایی و ساکنان بودایی راخین تناقض‌هایی را نشان می‌دهد. روستاییان بودایی بر خلاف ادعای ارتش هیچ گزارشی از حمله تعداد زیادی شبه‌نظامی به نیروهای دولتی در این منطقه ندادند. همچنین شاهدان روهینجایی به رویترز گفتند که سربازان ۱۰ مرد را از میان صدها مرد، زن و کودکی که به دنبال سرپناهی بودند، جدا کرد.

حدود ۶۹۰ هزار روهینجا از ایالت راخین گریخته و از اوت وارد بنگلادش شده‌اند. ایالات متحده سرکوب‌ها در ایالت راخین را معادل نسل‌کشی می‌داند. تحقیقات رویترز درباره کشتار "این دین" موجب بازداشت دو تن از خبرنگاران آن شده است. پلیس میانمار هم می‌گوید دو افسر پلیس هم در بازداشت به سر می‌برند.