ادعایی درباره توافق مهم کُردها با ارتش سوریه

عملیات ترکیه و عناصر ارتش آزاد موسوم به «شاخه زیتون» در شمال سوریه علیه شبه نظامیان کُرد بیست و دومین روز خود را پشت سر گذاشت.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که کُردهای حاضر در منطقه عفرین واقع در شمال غرب سوریه از دولت قانونی این کشور کمک دریافت کردند.

به گزارش رویترز به نقل از کُردهای حاضر در شمال سوریه، در سایه عدم حمایت بین المللی از کُردها آنان با دمشق به توافق رسیده اند که از مناطقی که کُردها در کوبانی و منطقه «الجزیره» سوریه در تسلط خود دارند، دولت این کشور اجازه دهد کمک به عفرین وارد شود.

«کینو گابریل» سخنگوی گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» که بیشتر عناصر آن کُرد هستند، تأکید کرد که راههای مختلفی برای ارسال کمک به عفرین وجود دارد، ولی راه اصلی آن از نیروهای ارتش سوریه عبور میکند.

به گفته گابریل، کُردها با ارتش سوریه توافق کرده اند که امنیت منطقه عفرین را تأمین کرده و تجهیزات به این منطقه ارسال شود.

 یک فرمانده در ائتلاف نظامی که در حمایت از دولت سوریه می جنگد، تأکید کرد که کردها برای دفاع از عفرین ملزم به هماهنگی با دمشق هستند.

وی تأکید کرد که دولت سوریه همه به کُردها کمکهای بشردوستانه ارسال میکند و هم کمکهای لجستیکی. کما اینکه دمشق اجازه میدهد از سایر جبهه های به کُردها کمک رسانی صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، احتمالا رسیدن کمکها به کُردها، مانع از پیشروی نیروهای ترکیه خواهد شد و زمان درگیری در این منطقه نیز طولانی تر خواهد شد.

در همین راستا، شنبه هفته جاری و در جریان عملیات ترکیه در منطقه عفرین، 11 نظامی این کشور کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند. با این حساب، طبق آمار رسمی تعداد تلفات نظامیان ترکیه از ابتدای عملیات شاخه زیتون تا کنون به بیش از 25 کشته و نزدیک به 100 زخمی رسیده است.

عملیات‌های شاخه زیتون و سپر فرات در حالی جان نظامیان ترکیه را می‌گیرد که مقامات این کشور می‌گویند هیچ چشم طمعی به خاک سوریه ندارند. اما باقی ماندن افسران ارتش این کشور در شهرهای «جرابلس»، «اعزاز» و «الباب» پس از عملیات سپر فرات و پاکسازی از داعش، این ادعاها را زیر سوال می‌برد.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.