وزیرخارجه ترکیه، آمریکا را تهدید کرد

چاووش اوغلو که در حاشیه نشست «ترکیه-آفریقا» در استانبول سخن می‎گفت، اظهار داشت: روابط ترکیه و آمریکا در مرحله بحرانی قرار دارد، یا این روابط را اصلاح می‌کنیم و یا آن را قطع خواهیم کرد.

وی افزود: ما خواستار اقدام عملی از سوی آمریکا هستیم، اعتماد از دست رفته باید بازگردد و دلیل این اعتماد از دست رفته آمریکاست.

وزیر خارجه ترکیه همچنین گفت: روابط آنکارا و واشنگتن تحت تأثیر حمایت آمریکا از گروه‌های تروریستی در سوریه قرار گرفته و در آستانه قطع شدن قرار دارد.

چاووش اوغلو در ادامه سخنان خود ضمن انتقاد به حمایت آمریکا از گروه‌های کُرد در سوریه گفت: آمریکا عمدا به مسئله داعش در سوریه نمی‌پردازد تا از این مسئله به عنوان بهانه‌ای برای تسلیح و پشتیبانی گروه‌های کُرد در سوریه استفاده کند.

وی پیش از این نیز خواستار خروج آمریکا از منبج در سوریه شده و گفته بود که ترکیه خواستار اقدام عملی از سوی آمریکا در راستای پایان دادن به حمایت از گروه «ی‌پ‌د» است و تنها حرف در این باره کافی نیست.

این در حالی است که اواخر ماه ژانویه سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه و مشاور امنیت ملی آمریکا طی یک گفتگوی تلفنی درباره همکاری نزدیک در طول عملیات ارتش ترکیه در سوریه توافق کردند.

مقامات ترکیه اعلام کرده بودند که در این گفتگوی تلفنی، «هربرت مک‌مستر» متعهد بر پایان دادن آمریکا برای ارسال سلاح به کردهای سوریه شده است.