تعلل پلیس فدرال آمریکا در تیراندازی فلوریدا

در پی حادثه تیراندازی اخیر در یکی از دبیرستان های فلوریدا که منجر به کشته شدن 17 نفر شد، انتقادات علیه اف بی آی (پلیس فدرال آمریکا) به دلیل تعلل در جلوگیری از وقوع چنین حوادثی، به شدت افزایش یافت.

«ریک اسکات»، فرماندار فلوریدا، در این خصوص اظهار کرد مدیر اف بی آی باید از سمت خود کناره گیری کند. وی همچنین گفت: «شکست اف بی آی در اقدام علیه عامل تیراندازی ناپذیرفتنی است. عذرخواهی کردن هرگز نمی تواند پاسخگوی خانواده های داغ دیده باشد. یک فرد شجاع (با ارائه اطلاعات) به پلیس آمریکا کمک کرد؛ اما اف بی آی نتوانست به موقع اقدام کند.»

«جف سشنز» دادستان کل آمریکا نیز با صدور دستور بررسی در این خصوص از «شکست» اف بی آی ابراز تاسف کرد. نزدیکان و خانواده های قربانیان حادثه تیراندازی فلوریدا نیز از عملکرد پلیس فدرال آمریکا اظهار نارضایتی کردند.

ترامپ اواخر روز جمعه از بازماندگان این حادثه تلخ در بیمارستانی در پارکلند عیادت کرد. ترامپ پس از بازدید از بیمارستان به دفتر کلانتری محلی رفت و از اقدامات افسران پلیس تشکر و قدردانی کرد. وی به افسران پلیس گفت: «شما کار بسیار بزرگی انجام دادید! امیدوارم پاداش خود را دریافت کنید؛ زیرا شما مستحق این پاداش هستید.»

این در حالی است که اداره تحقیقات فدرال اذعان کرد در خصوص پیگیری هشدارها در خصوص نیکلاس کروز کم کاری کرده است. اف بی آی در بیانیه ای اعلام کرد: «5 ژانویه یک شخص نزدیک به متهم با اف بی آی تماس گرفت و اطلاعاتی در خصوص حمل سلاح از سوی نیکلاس کروز، تمایل وی به کشتن افراد، رفتار متغیر و نادرست او، انتشار مطالب مخرب در شبکه های اجتماعی و توانایی وی در انجام یک حمله تیراندازی در مدرسه را گزارش کرد.»

اف بی آی در ادامه اعلام کرد: «این اطلاعات به عنوان یک تهدید بالقوه باید مورد ارزیابی قرار می گرفت  و به اداره منطقه میامی منتقل می شد؛ اما ما متوجه شدیم این اطلاعات مورد پیگیری قرار نگرفته است.»

این تنها گزارش ارائه شده به اف بی آی در خصوص نیکلاس کروز نبود. در ماه سپتامبر نیز گزارشی در خصوص اظهار نظر منتشر شده از سوی نیکلاس کروز در یکی از شبکه های اجتماعی به دست اف بی آی رسید. وی زیر یک ویدئو نوشته بود: «من قصد دارم یک تیرانداز حرفه ای در مدرسه شوم.» اف بی آی اعلام کرد این کامنت را مورد بررسی قرار داده اما نتوانسته است فردی که این کامنت را منتشر کرده شناسایی کند.

پیش از این نیز اف بی آی به دلیل کم کاری و ناکامی در اقدام به موقع در پیشگیری از حملات خشونت آمیز مورد انتقادات گسترده قرار گرفته بود. برخی از این موارد عبارت است از:

عامل تیراندازی 2009 تگزاس که از سوی اف بی آی شناسایی شده بود

گزارشی در خصوص یکی از عوامل بمب گذاری سال 2013 در بوستون به اف بی آی ارائه شده بود

 عامل حادثه تیراندازی اورلندو که منجر به کشته شدن 49 نفر شد، تحت نظر اف بی آی قرار داشت

تنها در سال 2016، اف بی آی حدود 1300 گزارش هشدار از طریق وبسایت رسمی خود دریافت کرد. «نیکلاس کروز» 17 ساله، متهم درجه یک حادثه تیراندازی در دبیرستانی در پارکلند فلوریدا، ارتکاب به 17 فقره قتل را پذیرفته است. این حادثه یکی از مرگبارترین حوادث تیراندازی در مدارس آمریکا از سال 2012 تاکنون بود.

پس از وقوع این حادثه تیراندازی، بحث های مرتبط با قانون حمل آزادانه سلاح در آمریکا مجددا بر سر زبان ها افتاد. بیشتر آمریکایی ها معتقدند با وقوع چنین حوادث تلخی، سیاستمداران باید قوانین جدیدی در خصوص حمل سلاح به تصویب برسانند.