شمارش معکوس پایان رنج دمشق

 یگان ویژه ارتش در کنار متحدان سوریه در نبرد علیه تروریسم نقش ارزنده‌ای ایفا کرده‌اند که آزادی بادیه‌الشام از جنوب حلب تا دیرالزور طی ماه‌های گذشته از آخرین افتخارات برجسته آن‌ها به شمار می‌رود.

حضور ببرها در جبهه‌های مختلف و جابه جایی آن‌ها در مناطق گوناگون عملیاتی همواره معنادار بوده و با فاصله نه‌چندان زیادی از زمان استقرارشان در هر منطقه، به تغییر نقشه میدانی عملیات منجر شده است. حالا مدتی است که رسانه‌ها از استقرار واحدهایی از این یگان ویژه در جبهه «غوطه شرقی» دمشق خبر می‌دهند.

غوطه شرقی از آغاز بحران تروریسم در سوریه در حدود شش سال پیش شاهد حضور چند گروه تروریستی در مناطق چسبیده به پایتخت سوریه یا به عبارتی حضور در بخشی از پایتخت است. منطقه‌ای راهبردی که تا دو سه سال پیش دروازه ورود به دمشق و نقطه امید تروریست‌ها و حامیان غربی و عربی و عبری آن‌ها برای تصرف دمشق و یکسره کردن کار دولت بشار اسد بود.

این منطقه با جمع‌وجور شدن ارتش سوریه و انسجام یافتن سامانه دفاعی آن به کمک مؤتلفان محور مقاومت، به محاصره‌ای چندین ساله درآمده است، اما همچنان خاری آزاردهنده در چشم پایتخت بوده و حملات گاه‌به‌گاه خمپاره‌ای به مناطقی از دمشق، تابلوی جنگ را جلوی چشم پایتخت‌نشینان افراشته نگه داشته است.

اگر آن‌گونه که گمانه‌ها حکایت دارد، عزم دولت سوریه و متحدان آن بر برچیدن بساط تروریست‌های غوطه شرقی استوار شده باشد، دور از انتظار نخواهد بود که اتوبوس‌های سبز که نماد ذلت گروه‌های تروریستی در سال‌های اخیر و انتقالشان به مناطق تحت سلطه تروریست‌ها شده است در این بخش از همسایگی پایتخت نیز صف بکشند تا انتظارها برای پاک‌سازی این غده سرطانی از دمشق جامه تحقق بپوشند.البته عملیات در غوطه شرقی قطعاً با واکنش‌هایی از طرف حامیان اصلی تروریست‌ها همراه خواهد شد، اما اگر فرماندهی محور مقاومت در سوریه موافقت متحدان دولت و مردم سوریه را کسب کرده باشد، مخالفت‌ها نخواهد توانست در این مأموریت مهم خللی ایجاد کند.پیامدهای روانی پاک‌سازی غوطه شرقی برای جبهه ترور ویرانگر و برای محور مقاومت بسیار سازنده خواهد بود، چراکه علاوه بر عادی شدن زندگی در پایتخت سوریه و افزایش رونق و امید برای مردم، آرزوهای دشمنان سوریه به منظور دست‌یابی به دمشق نیز برای همیشه به خاک سپرده خواهد شد.

هم اکنون جمع زیادی از رزمندگان سوری در مناطق پیرامونی منطقه محاصره‌شده غوطه قرار دارند و درگیر حضور دشمن هستند که با پاک‌سازی این منطقه، آزاد خواهند شد تا دولت بتواند در دیگر جبهه‌ها به‌خصوص مناطق جنوبی هم‌مرز با اردن (استان درعا) به تقویت مواضع خود بپردازد.