انتقاد وزیر خارجه ترکیه از تجهیز نیروهای کُرد توسط آمریکا

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد عادی‌سازی روابط میان آنکارا و واشنگتن به پایبندی آمریکا به تعهداتش برای جنگ علیه تروریسم بستگی دارد.

وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد روابط دو کشور ممکن است به حالت عادی برگردد یا حتی ممکن است روابط دو جانبه میان دو کشور به سمت بدتر شدن پیش رود.

وی که در جمع خبرنگاران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ صحبت می‌‎کرد، گفت ترکیه اعتماد خود را به آمریکا به خاطر حمایت واشنگتن از گروه‌هایی همچون پ ک ک و پ ی د از دست داده است.

چاووش اوغلو تاکید کرد روابط دو جانبه میان دو کشور دوران حساسی را پشت سر می‌گذارد.

وی گفت یکی از انتظارات آنکارا مربوط به استرداد فتح‌الله گولن است که رهبری سازمان فتو را برعهده دارد و متهم به شکل‌دهی کودتای شکست‌خورده سال 2016 در ترکیه است.

آنکارا بارها از آمریکا خواسته است تا فتح‌الله گولن را به خاطر راه‌اندازی کودتا به این کشور تحویل دهد، اما تاکنون موفق نشده است.

چاووش اوغلو در ادامه افزود دومین درخواست آنکارا درباره وضعیت سوریه است و اینکه چگونه به نگرانی‌های ترکیه در این باره پاسخ داده می‌شود، چگونه یگان‌های مدافع خلق منبج را ترک می‌کنند و چگونه اداره و امنیت شهرهای سوریه تامین می‌شود.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد آنکارا اقدام اشتباهی انجام نداده است. آمریکا نمی‌تواند ادعا کند ما روابط دو جانبه را متشنج کرده‌ایم.

وی در ادامه افزود مقامات دو کشور قرار است بر مبنای مکانیسم جدیدی اولین نشست کاری خود را در نیمه اول ماه مارس برگزار کنند.

چاووش اووغلو در بخشی از صحبت‌های خود تاکید کرد که یکی از تقاضاهای ما از واشنگتن این است که سلاح‌های خود را که در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرارداده است، پس بگیرد.

وی تاکید کرد این مسئله یک نگرانی عمده برای مقامات ترکیه ایجاد کرده است زیرا افراد وابسته به یگان‌های مدافع خلق تلاش کرده‌اند به طور قاچاق این سلاح‌ها را وارد ترکیه کنند.

وزیر خارجه ترکیه گفت ما برخی از این سلاح‌ها را از دستان یگان‌های مدافع خلق در ترکیه گرفتیم. آنها از این سلاح‌ها برای حمله به نیروهای امنیتی و نیز غیرنظامیان ترکیه استفاده می‌کنند. داعش کنترل بسیاری از مناطق را از دست داده است بنابراین دلیلی برای تجهیز بیشتر این نیروها باقی نمی‌ماند.