اعزام جنگنده سوخو-۵۷ روسیه به سوریه

یک مقام نظامی آمریکا در مصاحبه با این شبکه مدعی شد روسیه پیشرفته‌ترین جنگنده‌هایش را به سوریه فرستاده است؛ استقرار این جنگنده‌ها در سوریه خطرات بیشتری را متوجه نیروهای آمریکایی فعال در سوریه می‌کند.

سوخو-57 پیچیده‌ترین جنگنده نظامی روسیه و مجهز به قابلیت پنهانکاری (رادارگریزی) است.

سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: «مسلماً استقرار جنگنده‌های نسل پنجم روسیه در سوریه در جهت تحقق وعده مسکو برای خروج نیروهایش از این کشور نیست».

اعزام این جنگنده‌ها به سوریه کمی پس از استقرار پیشرفته‌ترین جنگنده‌های آمریکا (جنگنده پنهانکار اف-22) برای حمله به مواضعی در سوریه، انجام شد.

به نوشته سی‌ان‌ان، دو جنگنده اف-22 آمریکا در ماه دسامبر دو جنگنده روسی را که از «مرز عاری از تنش» عبور کرده بودند، متوقف کردند. به گفته مقامات آمریکایی جنگنده‌های این کشور پس از اینکه جنگنده‌های روس چندین بار از این مرز که جنگنده‌های روسی و آمریکایی را در سوریه از هم جدا می‌کند، عبور کردند شعله‌های هشدار شلیک کردند.

به گفته یک مقام نظامی آمریکا، روسیه جنگنده‌های مذکور را در پایگاه هوایی حمیمیم در سوریه مستقر کرده است. هنوز مشخص نیست روسیه این جنگنده‌ها را در واکنش به استقرار جنگنده‌های اف-22 آمریکا به سوریه اعزام کرده است یا از این موقعیت برای آزمایش جنگنده‌هایش استفاده خواهد کرد.

سوخو-57 نخستین جنگنده نظامی روسیه است که از فناوری رادارگریز استفاده می‌کند و برای شرکت در مبارزه‌های هوایی و حملات زمینی طراحی شده است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد این جنگنده‌ها در سال 2018 به نیروهای روسی تحویل داده می‌شوند و دولت روسیه تاکنون 12 فروند از آنها را سفارش داده است.