علت خشم واشنگتن از حشد شعبی عراق

سایت دیلی بیست آمریکا نوشت: انتشار گزارشی از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره دستیابی حشد شعبی به یکی از مهم‌ترین سلاح‌هایی که واشنگتن به عراق فروخته، احتمالا تحریم‌هایی علیه بغداد به دنبال خواهد داشت.

واشنگتن تأکید کرده که گروه‌های حشد شعبی اوایل 2015 حداقل از 9 تانک از نوع آبرامز استفاده کرده است.

این تانک‌ها جزو پیشرفته‌ترین تانک‌ها در جهان هستند و ارزش آن‌ها به چهار میلیون و 300 هزار دلار می‌رسد. واشنگتن در گزارشات خود تصاویری از تانک‌های آبرامز منتشر کرده که پرچم‌های حشد شعبی بر فراز آن قرار دارد. یکی از این تانک‌ها نیز در درگیری‌ حشد شعبی با پیشمرگ‌ها در اکتبر گذشته در کرکوک دیده می‌شود.

در این گزارشات آمده که واشنگتن می‌خواهد از طریق فشار بر بغداد این تانک‌ها را نیروهای غیر دولتی پس بگیرد. همچنین احتمالا تحریم‌هایی را علیه عراق اعمال کند که از جمله آن ممنوعیت فروش تسلیحات است.

با این حال کریم النوری، از رهبران سابق حشد شعبی دستیابی نیروهای حشد به تانک‌های آمریکایی را تکذیب کرد. او گفت که برخی از تانک‌ها و سلاح‌ها از سوی حشد شعبی در عملیات با هماهنگی ارتش عراق استفاده شده اما متعلق به حشد شعبی نیست.

هشام الهاشمی، از کارشناسان امنیتی نیز می‌گوید که این 9 تانک جزو غنایمی است که داعش در سال 2014 به آن دست یافت. او گفت که داعش به 9 تانک دست یافته بود که بعدا حشد شعبی به آنها دست یافت. چند ماه پیش 6 تانک به وزارت دفاع تحویل داده شد و چند روز پیش نیز دو تانک دیگر تحویل داده شد و تنها یک تانک نزد یکی از گروه‌ها باقی مانده است.

وی از خشم آمریکا و تهدید به اعمال تحریم ابراز تعجب کرد و گفت که این سلاح برای جنگ با داعش استفاده شده پس باید آمریکا به این مسئله افتخار کند نه اینکه خشمگین شود.

وی گفت که در مقرهای حشد شعبی حتی یک تانک یا توپ هم وجود ندارد.