ائتلاف بزرگ آلمان سرانجام تشکیل می شود؟

چند روز پیش  حزب دموکرات مسیحی مرکل با اکثریت قاطع قرارداد ائتلافی بین احزاب متحد مسیحی و حزب سوسیال دموکرات را تصویب کرده و به این ترتیب به تشکیل ائتلاف بزرگ رای مثبت داد و یکی از موانع برای تشکیل چنین ائتلافی در آلمان برداشته شد.

اوایل ماه فوریه سال جاری میلادی رسانه های آلمانی از توافق احزاب متحد مسیحی و سوسیال دموکرات برای تشکیل دولتی پایدار و دستیابی به یک توافق ائتلافی بین این احزاب خبر دادند.

بر اساس توافقات انجام شده قرار شد حزب سوسیال دموکرات آلمان در دولت ائتلافی آینده مسئولیت سه وزارتخانه مهم را بر عهده بگیرد.

بعد از این توافق قرار شد این قرارداد ائتلافی به تایید اعضای حزب سوسیال دموکرات و متحد مسیحی برسد و در این صورت ائتلاف بزرگ مجددا رسما کار خود را در این کشور آغاز خواهد کرد.

بر اساس توافقات انجام شده مسئولیت وزارتخانه های دارایی، امور خارجه و وزارت کار و امور اجتماعی به حزب سوسیال دموکرات رسید. همچنین مسئولیت وزارت خانواده، دادگستری و محیط زیست نیز بر عهده سوسیال دموکرات ها قرار داده شد.

حزب سوسیال مسیحی آلمان هم در ائتلاف بزرگ آینده مسئولیت وزارت کشور را عهده دار شد. این حزب همچنین مسئولیت وزارتخانه های حمل و نقل، دیجیتال و کمک های توسعه ای را عهده دار شد.

بر اساس توافقات انجام شده قرار شد حزب دموکرات مسیحی آلمان هم مسئولیت وزارت دفاع و وزارت اقتصاد را در دولت ائتلافی آینده بر عهده گیرد.

هنوز مشخص نیست آیا آلمان دوباره ائتلاف بزرگ را تشکیل خواهد داد یا نه.

اما مرکل در کنگره حزب دموکرات مسیحی وزرای پیشنهادی حزب خود را معرفی کرد تا شاید جان تازه ای به روند تشکیل ائتلاف بزرگ دهد.

برخی از سیاستمداران آلمانی این انتقاد را به مرکل وارد کرده اند که در حالی وزرای پیشهادی خود را معرفی کرده که هنوز سرانجام تشکیل ائتلاف بزرگ در این کشور مشخص نیست.

حزب سوسیال دموکرات هنوز وزرای پیشنهادی خود را معرفی نکرده است.

به نوشته روزنامه "تاگس اشپیگل"، مقامات بلند پایه حزب سوسیال دموکرات آلمان نگران این مسئله هستند که اعضای حزبشان با قرارداد ائتلافی و تشکیل ائتلاف بزرگ مخالفت کنند.

"تورستن شفر گومبل"، معاون حزب سوسیال دموکرات بر این باور است که در صورت رد ائتلاف بزرگ از طرف اعضای حزبش آلمان در آستانه برگزاری انتخابات مجدد قرار خواهد گرفت.

نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن از حزب سوسیال دموکرات هم درباره یک مرحله ناپایداری و تزلزل سیاسی در آلمان هشدار داده است. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان از حزب سوسیال دموکرات نیز گفته است که حزبش نباید در چنین شرایطی کشور را تنها بگذارد.

امروز قرار است اعضای حزب سوسیال دموکرات به ائتلاف بزرگ رای بدهند. آخرین آراء باید تا نیمه های امشب در صندوق پستی هیات مدیره این حزب ریخته شود. بیش از 463 هزار عضو حزب سوسیال دموکرات می خواهند درباره قرارداد ائتلافی با احزاب متحد مسیحی رای گیری کنند. نتیجه باید در روز یکشنبه اعلام شود.

بیش از پنج ماه بعد از انتخابات پارلمانی در آلمان اروپاییان با هیجان زیادی منتظر نتیجه نهایی روند تشکیل دولتی پایدار در این کشور هستند. نتیجه این رای گیری مشخص می کند که آیا آنگلا مرکل، رئیس حزب دموکرات مسیحی بار دیگر در 14 ماه مارس (23 اسفند ماه) می تواند به عنوان صدر اعظم آلمان انتخاب شود.

به نوشته روزنامه تگس اشپیگل، اگر اعضای حزب سوسیال دموکرات به تشکیل ائتلاف بزرگ در آلمان رای منفی بدهند آلمان در برابر شرایط سیاسی گیج کننده و آشفته ای قرار خواهد گرفت. مرکل این مسئله را اعلام کرده که با تردید زیادی به مسئله تشکیل دولت اقلیتی در کشورش می نگرد.

معاون حزب سوسیال دموکرات آلمان ابراز اطمینان کرده است که اگر اعضای حزب سوسیال دموکرات با قرارداد ائتلاف بزرگ مخالفت کنند هیچ دولت اقلیتی و همچنین مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف جامائیکا ( ائتلاف احزاب متحد مسیحی ، سبزها و لیبرال دموکرات ها) وجود نخواهد داشت بلکه انتخابات مجدد شکل خواهد گرفت. وی وارد شدن مجدد به ائتلاف بزرگ را برای حزب سوسیال دموکرات وارد شدن به مسیری دشوار و در عین حال جلوگیری از ورود به مسیری دشوارتر دانست.

نخست وزیر ایالت نیدرزاکسن از حزب سوسیال دموکرات هم مخالفت اعضای حزبش با قرارداد ائتلافی را تصمیمی بد برای اروپا، آلمان و حزب سوسیال دموکرات دانسته و نتیجه آن را وارد شدن به یک مرحله تزلزل و ناپایداری سیاسی دانسته است.

با وجود همه هیجان ها و تردیدها، دبیر کل حزب سوسیال دموکرات پیش بینی کرده است که ما در روز یکشنبه بله را از اعضای حزب خود برای تشکیل ائتلاف بزرگ دریافت می کنیم. وی ابراز امیدواری کرد که اکثریت قریب به اتفاق اعضای حزبش به این مسئله رای مثبت بدهند.

حالا باید منتظر ماند و دید که آیا ائتلاف بزرگ می تواند آخرین مانع برای تشکیل دولتی پایدار را به سلامت پشت سر گذاشته و رای مثبت سوسیال دموکرات ها را دریافت کند.