موشک‌هایی که پوتین با آنها غرب را به وحشت انداخت

سرگئی سوروفکین، فرمانده نیروی هوا فضای روسیه در گفتگو با خبرنگاران درباره توانایی‌های این موشک و خصوصیات منحصربه‌فردش صحبت کرد و گفت، این موشک از جنگنده‌های سریعی مثل جنگنده نسل پنجم "سوخو-57" که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل می‌کنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک می‌شود.

وی گفت: سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوتمی‌رسد و به همین دلیل مقابله سامانه‌های دفاع هوایی با آن غیر ممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز می‌کند، با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت می‌کند.

بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک ظرف تنها چند ثانیه به هدف خود برخورد می‌کند و در نتیجه رهگیری آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی بعید است. طول این موشک به سه متر می‌رسد و سرعت آن به چهار ماخ(چهار برابر سرعت صوت) می‌رسد.

موشک خنجر می‌تواند مسافت 2000 کیلومتر را طی کند. این موشک یکم دسامبر 2017 به صورت آزمایشی در جنوب روسیه شلیک شد و درحال حاضر جنگنده "میگ31بی ام" آن را حمل می‌کند. این جنگنده می‌تواند موشک‌هایش را به مسافت 720 کیلومتری حمل کند.

فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد که موشک کینجال یا همان خنجر می‌تواند از طریق تغییر سرعت خود که چند برابر سرعت صوت است، به تمامی سامانه‌های دفاع هوایی کنونی و سامانه‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، نفوذ کند.

علاوه بر خنجر در جریان ایراد پیام سالانه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به پارلمان این کشور سامانه موشکی جدید"سرمت" هم معرفی شد.

به گزارش اسپوتنیک، فیلم معرفی این موشک سکوی زیرزمینی پرتاب موشک و مرحله اول پرواز آن نشان داده می‌شود.
پوتین خاطرنشان کرد وزن موشک بالستیکی قاره‌پیمای "سرمت" بیش از 200 تن بوده، آنرا می‌توان به کلاهک‌های هسته‌ای مسلح کرد و سامانه‌های دفاع موشکی با دشواری می‌توانند آنرا رهگیری کنند. علاوه بر این تعداد بلوک‌های رزمی سرمت بیشتر از موشک "وایوودا" است که فعلا قوی‌ترین موشک بالستیکی قاره پیما در جهان است.
موشک "سرمت" که کار ساخت آن در سال 2009 آغاز شد، جزو موشک‌های فوق سنگین است. این موشک با سوخت مایع کار می کند و از سکوهای زیرزمینی پرتاب می شود.