کلاشنیکف از افغانستان خداحافظی می کند

مقامات امنیتی افغانستان اعلام کردند که آمریکا در نظر دارد تا سلاح های «M۴ »و «M۱۶ » ساخت این کشور را جایگزین کلاشینکف‌های ساخت روسیه در افغانستان کند.

«نجیب دانش» سخنگوی وزارت کشور افغانستان نیز گفت که روند جایگزینی سلاح‌های M۴ و M۱۶ ساخت آمریکا آغاز شده است.

وی افزود که وزارت دفاع ملی افغانستان سال گذشته بیش از ۱۰ هزار کلاشینکف را به صورت کمک از روسیه دریافت کرد و همه آنها را تحویل وزارت کشور افغانستان داده است.

«دولت وزیری» سخنگوی وزارت دفاع افغانستان نیز گفت که این کشور از آغاز ایجاد دولت پس از رژیم طالبان همواره از تفنگ‌های «M ۴» و «M ۱۶» ساخت آمریکا استفاده کرده و تنها وزارت کشور افغانستان از کلاشینکف‌های ساخت روسیه استفاده می‌کند.

در حال حاضر به استثنای چند هلیکوپتر ساخت روسیه، ارتش افغانستان به طور گسترده از سلاح‌های ساخت ایالات متحده استفاده می‌کند.

شماری از کارشناسان امنیتی می‌گویند که کلاشینکف های ساخت روسیه در مقایسه با سلاح های آمریکایی از کارایی بیشتری برخوردار است.

«عتیق الله امرخیل» آگاه امور نظامی و ژنرال بازنشسته ارتش افغانستان به رسانه ها گفت که کلاشینکف ظاهراً ساده به نظر می‌رسد، اما سلاح مستحکمی است؛ در زمان کم می تواند تعمیر شود وحتی اگر در گل و لای بیفتد، باز هم به خوبی کار می‌کند.