اقلیم کردستان علت بروز فجایع عراق را اعلام کرد

حکومت اقلیم کردستان در بیانیه‌ای به مناسبت گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد انتفاضه ۱۹۹۱ کردستان با اشاره به اینکه خواسته‌های ملت کردستان در قالب عراق فدرال حق طبیعی آنها و عادلانه است، اظهار کرد: مبارزه و مقاومت برای دستیابی به آزادی و کرامت شاهدی بر تاریخی مملو از فداکاری‌های مردم کردستان است.

در این بیانیه آمده است، همزیستی مشترک، شراکت واقعی، توافق و احترام به قانون اساسی از اصول تاسیس عراق جدید است تا به واسطه آن حق و حقوق هیچ گروه یا طرفی ضایع نشود و به هیچ جناحی نیز اجازه داده نشود که به شکل انحصاری قدرت را در دست بگیرد و تکروی کند. انقلاب‌ها و انتفاضه‌ها علیه مقامات سابق عراق ثابت کرد که هیچ قدرتی نمی‌تواند مانع از میل و اراده مردم اقلیم کردستان به آزادی و زندگی با عزت شود.

همچنین در بیانیه حکومت اقلیم کردستان آمده است: تحقق ثبات و شکوفایی در عراق مستلزم وجود یک نظام دموکرات و فدرال است که به قانون اساسی احترام بگذارد و این مساله مستلزم شراکت حقیقی و تضمین حق و حقوق تمامی اعضا است. فجایعی که عراق طی ۱۰ سال گذشته با آن مواجه بوده نتیجه انحصار قدرت است که باعث فروپاشی سازمان‌ها شده و به دلیل همین سیاست‌های غلط هزینه‌های زیادی را متوجه مردم عراق کرده است.