آمریکا: طالبان پیشنهاد دولت افغانستان را جدی بگیرد

الیس ولس، مسئول وزارت امور خارجه آمریکا در بازگشت از سفر افغانستان روز دوشنبه در جمع روزنامه نگاران در واشنگتن اعلام کرد: من از پیشنهاد اشرف غنی به طالبان متعجب شدم.

وی یک روند صلح به طالبان پیشنهاد کرده است که کرامت آن‌ها را حفظ می‌کند. اشرف غنی تسلیم شدن طالبان را خواستار نشده است. روند صلح کابل واقعا یک رویداد تاریخی بود هر چند طالبان در آن حضور نداشتند.

الیس ولس افزود دولت افغانستان به دقت خواسته‌های طالبان را گوش داده و به بسیاری از انتظارات آن‌ها پاسخ داده است. وی تاکید کرد: من واقعا تصور می‌کنم که طالبان از پیشنهاد اشرف غنی که بسیار فراگیر و شجاعانه است و درست کمی پس از حملات خونین طالبان به کابل مطرح شد، غافلگیر شدند. ما از طالبان درخواست می‌کنیم این پیشنهاد دولت افغانستان را جدی بگیرند. توپ اکنون در زمین طالبان است.

رئیس جمهور افغانستان هفته پیش در سخنرانی خود در برابر نمایندگان بیش از بیست و ۵ کشور و سازمان بین المللی در کابل پیشنهاد خود را برای گفتگو با طالبان مطرح کرد. اشرف غنی که در دومین نشست روند کابل (کنفرانسی منطقه‌ای در پایتخت افغانستان که تمرکز آن بر تحقق صلح در این کشور استوار است) سخن می‌گفت، پیشنهاد کرد طالبان به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت شناخته شود، اجازه گشایش دفتر نمایندگی در افغانستان را داشته باشد، درباره آزادسازی نیرو‌های زندانی خود با کابل وارد گفتگو شود و درباره حذف اسامی سران این گروه از فهرست تحریم‌های سازمان ملل متحد مذاکره کند.

در عین حال رئیس جمهور افغانستان تاکید کرده است که پیش از هر چیز شبه نظامیان طالبان باید به صورت رسمی دولت افغانستان و قانون اساسی این کشور را به رسمیت بشناسند تا راه برای گفتگو‌ها و برقراری صلح مهیا شود. در واقع شبه نظامیان طالبان باید در نهایت قانون اساسی مصوب سال ۲۰۰۴ را که در آن بر ضرورت حفظ حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی و نژادی حاضر در افغانستان تاکید شده است، قبول کنند. رئیس جمعور افغانستان اعلام کرده آماده است برخی مفاد این قانون را نیز اصلاح کند.

پیشنهاد اشرف غنی برای گفتگو با طالبان در حالی مطرح شده است که تلفات غیرنظامیان افغان در درگیری‌ها و خشونت‌های ماه‌های اخیر در افغانستان به شدت افزایش یافته است و این گروه مسلح در واکنش به راهبرد نظامی جدیدی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در افغانستان در پیش گرفته، حملات خود را به شهر‌ها و شهرستان‌های مختلف افزایش داده است.

سخنگوی طالبان در اولین واکنش به پیشنهاد اشرف غنی، هفته گذشته در توئیتر اعلام کرد رئیس جمهور افغانستان با پیشنهاد خود به طالبان در واقع تسلیم شدن آن‌ها را خواستار شده است.