تصویب قانون جنجالی نظارت بر حمل و مالکیت اسلحه در فلوریدا

قانون‌گذاران ایالت فلوریدای آمریکا با اختلاف آرای اندک، موفق به تصویب قانون جنجالی کنترل حمل و مالکیت اسلحه شدند. این قانون فروش انواع خاصی از اسلحه را محدود و برخی از کارکنان مدارس را مسلح می‌کند. این قانون در پی حادثه تیراندازی خونین در مدرسه‌ای در پارکلند فلوریدا تصویب شده است.

این لایحه در مجلس سنای آمریکا با کسب 67 رای موافق و 50 رای مخالف، شب چهارشنبه و پس از 8 ساعت بحث میان قانون‌گذاران به تصویب رسید. در صورتی که ریک اسکات، فرماندار ایالت فلوریدا، آن را وتو نکند، این لایحه تا 15 روز دیگر به قانون تبدیل خواهد شد.

این قانون جدید، برای خرید اسلحه، دوره انتظاری 3 روزه وضع کرده است و سن قانونی خرید اسلحه را از 18 به 21 سال افزایش داده است. این قانون همچنین فروش اسلحه‌های با قنداق متحرک را ممنوع اعلام کرده است. قنداق‌های متحرک، از لگد اسلحه برای شلیک پیاپی و با سرعت بالا استفاده می‌کنند.

این قانون همچنین طرحی موسوم به «برنامه حفاظتی مربی ایرون فایس» را مطرح خواهد کرد که به نام یک مربی ورزشی که در تیراندازی پارکلند جان خود را از دست داد، نامگذاری شده است. این برنامه، به کلانترهای محلی اجازه می‌دهد «برخی از کارکنان داوطلب مدارس را به عنوان محافظان مدرسه انتخاب کنند». این افراد در این برنامه باید در 132 ساعت برنامه آموزشی ایمنی و استفاده از اسلحه شرکت کنند. طبق این برنامه، این افراد پیش از پذیرفته شدن به عنوان محافظان مدرسه، باید مورد آزمایش‌های سلامت روانی و سوء مصرف مواد مخدر قرار گیرند.

همچنین این برنامه، پذیرفته شدن معلمان به عنوان محافظان مدرسه را ممنوع کرده است. رویترز گزارش داد دیگر مفاد قید شده در این لایحه، مالکیت اسلحه از جانب افرادی را که از نظر روانی از سلامت کافی برخوردار نیستند و یا پیش از این در بیمارستان روانی بستری شده اند، ممنوع کرده است. در این لایحه برای انجام این اقدامات، 400 میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده است.

تصویب این لایحه خالی از جنجال نبود. سناتورهای دموکرات فلوریدا درباره وضع این قانون با یکدیگر اختلاف نظر و باور داشتند صدور مجوز برای ورود اسلحه به مدارس، جان دانش‌ آموزان را تهدید خواهد کرد. برخی از قانون‌گذاران سیاه پوست نیز اعلام کردند این برنامه می‌تواند به طور نامنصفانه‌ای دانش‌ آموزان و کارکنان سیاه پوست آمریکایی را قربانی کند.

با اینکه کشته شدن 17 نفر در حمله مسلحانه یک دانش آموز سابق به یک دبیرستان در پارکلند فلوریدا تنها حادثه این‌چنینی در آمریکا به شمار نمی‌رود، این حمله خونین بحث‌ها درباره نظارت بر حمل و مالکیت اسلحه را در سطحی ملی در آمریکا مطرح کرده است.