موضع ترکیه در قبال بازسازی سوریه

«حسین دیریوز» سفیر ترکیه در روسیه گفت عملیات شاخه زیتون در شمال سوریه محدودیت زمانی و مکانی نداشته و تا زمان نابودی تمام شبه‌نظامیان کُرد در عفرین ادامه دارد.

دیریوز در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» با اشاره به پیشنهاد آمریکا برای ایجاد یک منطقه امن در شمال سوریه، تاکید کرد که آنکارا نیازی برای ایجاد منطقه کاهش تنش در عفرین نمی‌بیند.

وی همچنین افزود که ترکیه فقط زمانی برای بازسازی سوریه کمک مالی خواهد کرد که دمشق از آنها درخواست کند.

آنکارا که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 20 ژانویه آغاز کرد؛ زمانی که با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.

«رجب طیب اردوغان»‌ رئیس‌جمهور ترکیه چندی پیش گفته بود تا کنون 415 کیلومتر مربع از منطقه عفرین به کنترل نیروهای ترکیه و همپیمانان آن درآمده و 1000 روستا را از کنترل کُردها خارج کرده‌اند.

ترکیه شاخه زیتون را از جهت امنیت خود و تاثیر در ژئوپلتیک منطقه حیاتی می‌داند. اما این تفکر برای این کشور هزینه نیز داشته است. شلیک شدن بیش از 90 راکت توسط ی.پ.گ طی دو هفته به جنوب ترکیه باعث کشته و زخمی شدن بیش از 120 نفر شده است. همچنین تا کنون 41 نظامی ترکیه کشته و نزدیک به 200 نفر زخمی شدند.

در عرصه میدانی، ترکیه فعلا توانسته با تصرف مناطق اطراف و حاشیه عفرین، ارتباط شبه‌نظامیان کُرد با مرز ترکیه را قطع کرده و به 10 کیلومتری شهر عفرین برسد. عملیات عفرین اما به گفته مقامات کُرد، علاوه بر آوارگی چند هزار نفر، حدود 200 غیرنظامی را به کام مرگ کشانده و بیش از 550 مجروح برجای گذاشته است.