شرط ترامپ برای دیدار با کیم

استیون منوچین در برنامه 'ملاقات با رسانه ها'ی شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا، در مورد اظهارات سخنگوی ترامپ در مورد مذاکره با پیونگ یانگ گفت: هیچ گونه ابهامی قابل قبول نیست، زیرا رئیس جمهوری شرایط خود را کاملا روشن کرده و هیچگونه آزمایش هسته ای و موشکی در کار نخواهد بود، چه پیش از فرا رسیدن زمان مذاکرات و چه در جریان مذاکرات.

سارا ساندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید پیش از این گفته بود: مذاکره زمانی صورت خواهد پذیرفت که کره شمالی گام هایی قاطع و قابل راستی‌آزمایی به سمت غیرهسته‌ای شدن بردارد.

رویترز افزود: ترامپ پس از چند ماه تشدید تنش در مورد برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ، تصمیم گرفت تا نخستین رئیس جمهور آمریکا باشد که با رهبر کره شمالی دیدار می کند.

ترامپ روز شنبه، اظهار کرده بود که جلسه اش می تواند بدون نتیجه خاتمه یافته و یا به 'بزرگ ترین توافق جهان' که خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره است، تبدیل شود.

منوچین با رد انتقادات مبنی بر اینکه تصمیم ترامپ برای این دیدار، موجب ارتقای وجهه بین المللی رهبر کره شمالی شده است، گفت: ترامپ پیش از این نیز به علت عدم استفاده بهینه از دیپلماسی برای جلوگیری از جاه طلبی های هسته ای پیونگ یانگ، مورد انتقاد قرار گرفته بود.

وی افزود: وضعیت حال حاضر از این قرار است که رئیس جمهوری از دیپلماسی و مذاکره استفاده می کند، اما در عین حال کارزار فشار حداکثری بر پیونگ یانگ متوقف نخواهد شد. در واقع تفاوت عمده در اینجاست؛ تحریم ها ادامه دارد، موضع دفاعی (آمریکا) دست نخورده باقی می ماند و رئیس جمهوری نیز برای رسیدن به توافق راهی پیونگ یانگ می شود.

وزیر خزانه داری آمریکا گفت که محور اصلی دیدار دو رهبر، خلع سلاح هسته ای شبه جزیره (کره) است.

وی با اشاره به اطمینان خود از برگزاری جلسه، گفت: ما هدف خود را به روشنی بیان کرده ایم و مصمم هستیم که آن را محقق کنیم.

گفتنی است سندرز در سخنرانی خود مشخصا به شرط خاصی اشاره نکرده بود.

ترامپ پنجشنبه توئیت کرده بود: تا زمانی که توافقی حاصل شود، تحریم ها علیه کره شمالی به قوت خود باقی خواهد بود.

مقام های کره شمالی نیز هفته گذشته اعلام کردند که این کشور آماده است وارد مذاکره با آمریکا شده و همزمان آزمایش های هسته ای و موشکی خود را تعلیق کند.