مهلت دوروزه نخست وزیر انگلیس به روسیه

 «ترزا می» نخست وزیر انگلیس روز دوشنبه با ادعای اینکه روسیه «به احتمال بسیار» مسئول بیماری و شرایط جسمانی وخیم «سرگئی سکریپال» جاسوس دوجانبه و سابق روس و دختر وی به دلیل استفاده از یک ماده شیمیایی سمی است، به مقامات مسکو دو روز مهلت داد تا در این باره توضیح دهند.

نخست وزیر انگلیس مدعی شد که مسمومیت و بیماری این جاسوس سابق روسیه «یا نتیجه اقدام مستقیم دولت روسیه در خاک انگلیس است یا دولت روسیه اجازه داده است که این ماده شیمیایی سمی موسوم به «ناویچاک» به دست افراد ناباب بیفتد.

ترزا می در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «دولت انگلیس در نهایت به این نتیجه رسید که دولت روسیه به احتمال بسیار مسئول این اتفاق است».

نخست وزیر انگلیس در ادامه افزود که «بوریس جانسون» وزیر امور خارجه این کشور روز دوشنبه سفیر روسیه را احضار کرده است.

وزیر خارجه انگلیس به سفیر روسیه اعلام کرد که مقامات مسکو باید بگویند کدامیک از دو توضیح احتمالی صدق می کند: اقدام مستقیم دولت روسیه در خاک انگلیس یا سوء مدیریت مسکو و امکان دسترسی افراد ناباب به این ماده شیمیایی سمی.

ترزا می اظهار داشت که سفیر روسیه تا پایان روز سه شنبه مهلت دارد که پاسخ مسکو را ارائه کند.

نخست وزیر انگلیس همچنین گفت که چنانچه روسیه «پاسخی معتبر و قابل قبول» ارائه ندهد، دولت انگلیس اینطور نتیجه گیری خواهد کرد که این حمله «کاربرد نامشروع زور از سوی دولت روسیه علیه انگلیس» است و اگر دولت انگلیس به یک چنین نتیجه ای برسد، با ارجاع موضوع به مجلس عوام انگلیس، درصدد طرح ریزی اقدامات تلافی جویانه برخواهد آمد.

نخست وزیر انگلیس همچنین گفت که «لندن یک چنین اقدام بیشرمانه ای برای کشتن شهروندان بی گناه در خاک انگلیس را بر نمی تابد!»

بنا برگزارشها، «سرگئی سکریپال» ۶۶ ساله و دختر ۳۳ ساله او روز چهارم مارس بر روی نیمکتی در بیرون یک مرکز خرید در شهر «سالیسبوری» انگلیس بیهوش پیدا شده و سپس به یک بیمارستان منتقل شدند. حال آنها وخیم گزارش شده است.

سفارت روسیه در انگلیس سه شنبه گذشته در واکنش به موضع گیری لندن علیه مسکو درباره بیماری وخیم این جاسوس واکنش نشان داد و در بیانیه ای اعلام کرد: «وضعیتی که اخیراً با بستری شدن سرگئی سکریپال و همراه وی در چهارم ماه مارس ایجاد شده، نگرانی جدّی مسکو را در پی داشته است».

این بیانیه در ادامه می افزاید: «این رویداد نیز دور جدیدی از تحرکات انگلیس علیه مسکو به شمار می آید، به گونه ای که گمانه زنی های متعددی در اختیار مخاطبان قرار می گیرد که چکیده آن در نهایت به اتهام زنی علیه مسکو ختم می شود».