ساخت بنای یادبود موشک‌های بالستیک کره شمالی

کره شمالی ساخت بنای یادبود موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای خود را که قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارد، آغاز کرده و قرار است پیش از دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، مراحل ساخت آن را به پایان برساند.

«دیوید اشمرلر»، پژوهشگر مرکز مطالعات منع گسترش سلاح های هسته ای جیمز مارتین، با انتشار تصاویر ماهواره ای از آمادگی پیونگ یانگ برای ساخت بنای یادبود جنجالی ترین موشک های آن خبر داد.

بر اساس بررسی های اشمرلر، بناهایی یادبود آخرین موشک بالستیک بین قاره ای کره شمالی که قابلیت هدف قرار دادن خاک آمریکا را دارد در محل‌های پرتاب موشک «هوآسونگ -15» و «هوآسونگ -14» که به ترتیب در ماه‌های نوامبر و ژوئیه 2017 آزمایش شدند، ساخته می شوند. این بناهای یادبود قرار است به بخشی از نماد ملی کره شمالی تبدیل شوند.

آزمایش های موشکی سال گذشته میلادی، نقطه اوج توسعه فناوری موشکی کره شمالی از زمان پدر بزرگِ رهبر کنونی این کشور بود. به گونه ای که موجب شد، دولت آمریکا با اعمال تحریم های گسترده، حداکثر فشار را برای متوقف کردن برنامه های موشکی و هسته ای کره شمالی به کار بگیرد. با تمام اقداماتی که دونالد ترامپ برای متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشکی پیونگ یانگ انجام داد، در نهایت، مجبور شد بپذیرد که با این کشور وارد مذاکره شود.

رئیس جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در آغاز ماه مه با هم دیدار می‌کنند. کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای ضمن تایید خبر توافق ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی، اعلام کرد این دیدار در «مکان و زمانی که بعدا مشخص خواهد شد» انجام می‌گیرد.