رایزنی فرانسه با انگلیس برای واکنش به کشته شدن جاسوس روس

 فرانسه روز چهارشنبه اعلام کرده است که در حال رایزنی و تماس با بریتانیا است تا واکنش نسبت به حمله به یک جاسوس روسی با عامل اعصاب را هماهنگ کند.

در حالی که روسیه ادعاهای مطرح شده درباره دست داشتن در این حمله را رد کرده ولی اتحادیه اروپا و آمریکا حمایت خود را از مواضع لندن اعلام کرده اند.

ترزا می نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه تاکید کرد که بریتانیا در حال اخراج 23 دیپلمات روسی است چرا که هیچ توضیحی از سوی مسکو به خاطر مسموم کردن سرگئی اسکرپال جاسوس سابق روسی و دخترش دریافت نکرده است.

سرگئی اسکرپال، سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه به‌همراه دخترش که در انگلستان زندگی می‌کنند هفته گذشته در یک مرکز خرید در شهر سالیزبری، در حدود 140کیلومتری جنوب غربی لندن درحالی که از هوش رفته بودند روی یک نیمکت پیدا شدند. حال هر دوی آنها وخیم است. انگلیس مدعی است که این دو توسط یک گاز اعصاب که در روسیه تولید می‌شود مسموم شده‌اند.

ترزا می در سخنرانی خود در پارلمان، دیپلمات‌های روسیه را «افسران اطلاعاتی اعلام‌نشده» این کشور خواند و گفت که آنها باید ظرف یک هفته آینده خاک انگلستان را ترک کنند.

پیش از این، انگلیس سفیر روسیه را احضار کرده و خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی حمله به اسکریپال شده بود. گفته می‌شود سفیر روسیه به انگلستان هشدار داده در صورت اخراج دیپلمات‌های روس، مسکو به این اقدام پاسخ خواهد داد.

در حالی که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به نخست وزیر بریتانیا اطمینان داده اند که دیدگاه های دولت لندن را جدی می گیرند ولی امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه و سایر مقام های این کشور حاضر به متهم کردن رسمی روسیه نشده اند.

بنیامین گریووکس سخنگوی دولت فرانسه در اظهاراتی گفت: هنوز برای پاریس خیلی زود است که تصمیم بگیرد آیا باید اقدامی اتخاذ کند و هر گونه اقدامی تنها زمانی اتخاذ خواهد شد که دخالت روسیه در این حادثه اثبات شود.

ژان ایو لودرایان وزیر خارجه فرانسه نیز تاکید کرد: پاریس به تحقیقاتی که توسط لندن انجام می شود کاملا اطمینان دارد.

البته او نیز کاملا احتیاط کرد تا مبادا انگشت اتهام را مستقیما به سوی روسیه نشانه نرود.

درایان گفت: طی ساعات آینده فرانسه با عالی ترین مقام های بریتانیا در تماس خواهد بود تا پاسخ و واکنش مشترک مان را هماهنگ کنیم.

کاخ الیزه نیز اعلام کرده است که ماکرون قصد دارد امروز پنجشنبه با ترزا می گفتگو کند.

درایان افزود: نه تنها امنیت یکی از متحدان اصلی فرانسه به خطر افتاده است بلکه امنیت فرانسه و کل اروپا نیز در معرض خطر است آن هم به خاطر آنکه یک عامل اعصاب کشنده که مغایر با قوانین بین المللی علیه اشاعه تسلیحات شیمیایی است، مورد استفاده قرار گرفته است.