درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای تحریم روسیه

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا به ریاست سناتور باب منندز روز جمعه در نامه‌ای به وزارت امور خارجه این کشور اعلام کردند همچنانکه در قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم موسوم به کاتسا، قید شده است هرگونه فروش سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه به کشور‌های خارجی باید با تدابیر تنبیهی جدید علیه این کشور همراه باشد.

این نمایندگان در این نامه اعلام کردند: «ما خواهان آن هستیم که به طور مشخص درباره گزارش‌ها در خصوص گفتگو‌های روسیه و برخی کشور‌ها در زمینه فروش سامانه دفاع هوایی اس-۴۰۰ روسیه و اینکه آیا توافقات گزارش شده باید مشمول قانون کاتسا و اعمال تحریم شود تحقیقاتی صورت گیرد.»

این نمایندگان همچنین از وزارت امور خارجه آمریکا خواستند درباره وضعیت کنونی گفتگو‌های روسیه با کشور‌های چین، ترکیه، هند، عربستان سعودی، قطر و هر کشور دیگر درباره سامانه اس-۴۰۰ ارزیابی‌های کافی را به عمل آورد.

سناتور‌های آمریکایی این نامه را بر اساس گزارش سرویس تحقیقاتی کنگره تنظیم کردند که نشان می‌دهد روسیه در تلاش برای انعقاد قرارداد‌های نظامی احتمالی با کشور‌های مختلف است.

سناتور باب منندز و امضاء کنندگان این نامه خواستار اطلاعاتی در این زمینه شدند که چگونه وزارت امور خارجه تلاش دارد مانع نهایی شدن فروش سامانه اس-۴۰۰ روسیه شود و با تکرار ادعا‌های واشنگتن بار دیگر مسکو را به اقدامات تجاوزکارانه در اوکراین و دخالت در فرایند دموکراتیک دیگر کشور‌ها متهم کردند.

این درخواست پس از آن مطرح شد که وزارت خزانه داری آمریکا با استناد به قانون کاتسا تحریم‌هایی را علیه پنج شرکت و ۱۹ تبعه روس اعمال کرد.