شگرد‌های عجیب سازمان سیا برای جاسوسی از زندگى مردم دنیا

در گسترده‌ترین افشاگری در طول تاریخ علیه فعالیت‎های سازمان سیا با انتشار بیش از ۸ هزار سند محرمانه از فعالیت‌های این سازمان از جاسوسی‎های گسترده و شیوه‎های جمع آوری اطلاعات از مردم در تمام نقاط جهان پرده برداشت.

وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس از ۷ مارس ۲۰۱۷ آغاز به انتشار مجموعه‌ای از اسناد محرمانه مرتبط با فعالیت‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به نام «والت ۷» (Vault ۷) کرده‌است، در این اسناد شیوه جاسوسی سازمان سیا از مردم عادی از طریق ابزار‌های الترونیکی تشریح شده است.

«جولین آسانژ» مؤسس ویکی‌لیکس می‌گوید «والت ۷» بزرگترین پروژه افشای اسناد جاسوسی آمریکاست که تا به حال علنی شده است.

 

روش‌های جاسوسی سیا از حرکت گربه‎های جاسوس تا اسم رمز «فرشته گریان»

در این هزاران سند شیوه‌های جاسوسی سازمان سیا و نرم افزار‌های مورد استفاده این سازمان برای جاسوسی از رایانه‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند و وسایل خانگی در تمام نقاط جهان و حتی استفاده از حیواناتی مانند گربه برای جاسوسی افشا شده است؛ براساس اطلاعات منتشرشده از این برزگترین افشاگری از سازمان‎های جاسوسی آمریکا و انگلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

سیستم عامل مایکروسافت

بیشتر بدافزار‌های جاسوسی سازمان CIA در سیستم عامل ویندوز مایکروسافت عمل می‌کنند. بسیاری از آن‌ها با بارگذاری از طریق دستگاه‌های قابل حمل همچون درایو USB قابل انتقال هستند. سازمان جاسوسی آمریکا از پروژه‌ای به نام «کانگوروی خونین» جهت فراری دادن بدافزارهایش از کشف بهره می‌برد که آنقدر قدرت دارد که به رایانه‌های تحت پوشش پروژه بسیار امن «ایر گپ» (Air Gap) هم نفوذ می‌کند.

نفوذ سیا به انواع گوشی‌های اندرویدی، اپل و همه نوع رایانه‌

سازمان جاسوسی آمریکا با همکاری همتای انگلیسی خود دست به ساخت بدافزاری به نام «فرشته گریان Weeping Angel» زده که قادر از تمام ابزار‌ها و قطعات الکترونیکی که مردم استفاده می‌کنند جاسوسی کند.

 

روش‌های جاسوسی سیا از حرکت گربه‎های جاسوس تا اسم رمز «فرشته گریان»

 

اگر قدرت این بدافزار آنگونه باشد که ویکی‌لیکس مدعی شده به راحتی قادر خواهد بود تمام وسایل الکترونیکی را از راه دور خاموش و روشن کند و هنگامی این اتفاق رخ می‌دهد حجم عظیمی از اطلاعات از قبیل: مکان کاربر، پیام‎های فرستاده شده و حتی هرچیزی که توسط میکروفن دستگاه ضبط یا توسط دوربین دستگاه دیده‌شده باشد، در دسترس قرار می‌گیرد.

ناامنی تمام شبکه‌های اجتماعی

هنگامی که به راحتی می‌توان از خود دستگاه جاسوسی کرد به تبع آن تمام پیام‎های ارسال‌شده دربرنامه‌های اجتماعی نصب‌شده بر روی گوشی‌های هوشمند یا رایانه‌ها نیز قبل از رمزگذاری‌شدن و ارسال به فرد دیگری هک خواهند شد؛ بنا به گفته ویکی‌لیکس حتی اگر تمام اقدام‎های امنیتی واحتیاطی را رعایت کنیم تمام فعالیت‎های ما در شبکه‌های اجتماعی در معرض دید ناظران پنهان است.

 

روش‌های جاسوسی سیا از حرکت گربه‎های جاسوس تا اسم رمز «فرشته گریان»

 

تلویزیون‌های هوشمند

یکی از چشمگیرترین شیوه جاسوسی که این اسناد افشا شده به تفصیل به آن پرداخته‌اند، برنامه «فرشته گریان» است که این امکان را در اختیار سازمان‎های جاسوسی و اطلاعاتی قرار می‌دهد که نرم‌افزار‌های ویژه‌ای را بر تلویزیون‎های هوشند قرار دهند که آن‌ها را به وسایلی ضبط کننده پنهانی تبدیل کند به گونه‌ای حتی هنگامی که به ظاهر خاموش هستند قادر هستند تمام صدا‌های محیط اطراف خود را ضبط و به سرور‌های اصلی منتقل کنند.

 

روش‌های جاسوسی سیا از حرکت گربه‎های جاسوس تا اسم رمز «فرشته گریان»

 

این برنامه تنها یکی از فن‌آوری‎هایی است که توسط «بخش ابزار‌های نهفته Embedded Devices Branch» ساخته شده؛ نهادی در سازمان سیا که بخش بیشتر اسناد منتشر شده به این نهاد اختصاص داده شده است.

ترور‌های غیرقابل ردیابی با واژگونی اتومبیل

بخشی از این اسناد به ابزار‌های اشاره می‌کند که به کارگیری آن‌ها بسیار خطرناک و وحشت‌آفرین است، به عنوان مثال در یکی از این اسناد توضیح داده شده که سازمان سیا می‌تواند از راه بسیار دور با هک‌کردن سیستم خودرو‌ها آن‌ها را کنترل کند.

ویکی‌لیکس دراین‌باره می‌افزاید: هدف از چنین کنترل‌هایی مشخص نیست، اما این امکان را در اختیار مأموران سازمان سیا قرار می‌دهد تا از این شیوه و با کنترل فرمان ماشین برای ترور‌های غیرقابل ردیابی استفاده کند.

گربه‌های جاسوس

در یکی از اسناد افشاشده تشریح‌شده که سازمان سیا با کار گذاشتن دستگاه‌های مختلف در بدن گربه‎ها از این حیوان برای جاسوسی از شوروی سابق استفاده می‌کرده است.

 

روش‌های جاسوسی سیا از حرکت گربه‎های جاسوس تا اسم رمز «فرشته گریان»

 

بر اساس اعلام ویکی لیکس، سازمان سیا اقدام به نصب باتری در گوشت بدن گربه‌ها کرده، میکروفون‎هایی را در گوش این حیوان جاسازی کرده و سیم‌هایی را نیز در طول ستون فقرات آن کار می‌گذارد تا برای جاسوسی مناسب باشد.

پنهان‌کاری سازمان سیا از آسیب‌پذیری وسایل الکترونیکی

ویکی‌لیکس درباره انگیزه خود از افشای چنین اسنادی ضمن بیان اینکه قصد دارد تا به مباحث پیرامون قدرت سازمان‎های اطلاعاتی و جاسوسی جهان و میزان امنیت سایبری دامن بزند می‌نویسد که سازمان سیا با پنهان‌کاری درباره آسیب‌پذیری وسایل الکترونیکی و گوشی‌های هوشمند از نقاط ضعف آن‌ها در راستای مقاصد خود استفاده می‌کرده است، هنگامی که سازمان سیا می‌تواند از طریق وسایل الکترونیکی و گوشی‌ها و خودرو‌های هوشمند از تمام مردم جهان جاسوسی کند هر هکر و هر دولتی می‌تواند این کار را انجام دهد.

 

روش‌های جاسوسی سیا از حرکت گربه‎های جاسوس تا اسم رمز «فرشته گریان»

شیوه‌های جاسوسی که در بالا ذکر شد تنها بخشی کوچکی از تمام ۸ هزار سند افشا شده‌اند و بخش عظیمی از این اسناد هنوز بررسی نشده و بنا به گفته وب‌سایت ویکی‌لیکس مدیران آن در نظر دارند به تدریج تمام ۸ هزار صفحه را بر روی وب‌سایت خود قرار دهند و از هواداران و حامیان خود خواسته‌اند اسناد را بررسی کنند و موارد جالب توجه را در اختیار همگان قرار دهند.