نقش پلیس و سیاستمداران سریلانکا در اعمال خشونت علیه مسلمانان

نقش پلیس و برخی از سیاستمداران بودایی نشان می‌دهد دولت سریلانکا کنترل عناصر نیروهای امنیتی خود را از دست داده و خشونت علیه مسلمانان در این کشور بیش از یک جریان خودجوش است که توسط افراط‌گرایان و گسترش سخنرانی‌های تنفرآمیز در رسانه‌های اجتماعی شکل گرفته باشد.

اگرچه راجاپاکسا ارتباط خود یا سایر رهبران حزبش با شورش‌های اخیر را انکار کرده، اما پلیس سریلانکا اعلام کرد اتهامات علیه افسران پلیس و سیاستمداران مورد بررسی قرار گرفته است.

قربانیان و شاهدان این حوادث که فیلم‌های آن‌ها به عنوان مدرک توسط رویترز بازنگری شده است، از حمله اعضای نیروهای ویژه پلیس به روحانیان و رهبران مسلمان خبر می‌دهند.

فرماندهی نیروهای محلی سریلانکا این اظهارات را تکذیب کرد.

«ای.اچ رامیز»، یکی از روحانیانی که می‌گوید پلیس به جای حمایت از آن‌ها، روحانیان را مورد ضرب و شتم قرار داد، گفت: «آن‌ها به ما حمله کردند. فریاد می‌زدند. از کلمات ناشایستی استفاده می‌کردند و گفتند تمام مشکلات به خاطر وجود ما است و ما تروریست هستیم.»

«روان گوناسیکرا»، سخنگوی نیروهای پلیس ملی از جمله نیروهای ویژه گفت واحد تحقیقاتی ویژه در حال بررسی عملکرد پلیس در این حادثه است.

وی در ادامه افزود نقش سیاستمداران در این رابطه نیز بررسی خواهد شد.

«رانجیت مادوما باندارا»، وزیر نظم و قانون سریلانکا گفت خشونت در شهر کندی به خوبی سازماندهی شده بود و با انگشت به اعضای حزب «پدوجانا پرامونا»، یک حزب سیاسی که توسط راجاپاکسا حمایت می‌شود و در انتخابات ماه گذشته پیروزی بزرگی در کسب آراء محلی به دست آورد، اشاره کرد.

راجاپاکسا در یک کنفرانس مطبوعاتی که اوایل ماه جاری به همراه رهبرن ارشد حزبش برگزار شد، گفت این اتهامات از انگیزه‌های سیاسی برخوردار است. او گفت در حقیقت دولت خشونت علیه مسلمانان را به منظور جمع‌آوری رای از سوی مسلمانان ترتیب داده است.

چندی پیش گروهی از بوداییان تندرو در سریلانکا به شهر کندی یورش برده و دست‌کم 11 خانه و مغازه متعلق به مسلمانان را به آتش کشیدند.