سران کشورهای حوزه بالتیک به کاخ سفید می روند

سران کشورهای حوزه بالتیک در دیدار روز سه‌شنبه با دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از او خواهند خواست نظامیان بیشتری به این کشورها بفرستد و دفاع ضد هوایی شرق ناتو را تقویت کند.

دالیا گریبوسکایته Dalia Grybauskaite، رئیس‌جمهور لیتوانی و کرستی کالیولید Kersti Kaljulaid و ریموند وجونیس Raimonds Vejonis همتایان استونیایی و لتونیایی‌اش در شرایطی در کاخ سفید با رئیس جمهور آمریکا دیدار می کنند که به نظر می رسد واشنگتن موضع خود را در قبال مسکو شدیدتر کرده است.

لحن تندتری که ترامپ به تازگی در قبال کرملین اتخاذ کرده است، نگرانی‌هایی را که نخستین اظهارات آشتی جویانه رئیس جمهور آمریکا در قبال مسکو در بدو به قدرت رسیدنش در منطقه آنها برانگیخته بود، آرام کرد. بیک مسئول بلندپایه لیتوانی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد کشورهای حوزه بالتیک از آمریکا می خواهند سامانه‌های ضد موشکی پاتریوت بیشتری برای تمرین‌های نظامی برای آنها بفرستد. آنها همچنین می خواهند که بخشی از سپر موشکی ناتو در اروپا باشند.

رئیس جمهور لیتوانی در آستانه این دیدار به رادیو دولتی «ال آر تی» اعلام کرد: «امیدوارم که آمریکا و دیگر متحدان متوجه شوند که حریم هوایی کشورهای بالتیک باید بیشتر محافظت شود.»

وی افزود: «مهم است که نیروهای آمریکایی در همه کشورهای بالتیک به طور دائمی در حال گردش باشند.»

ناتو سال گذشته میلادی به عنوان زنگ هشدار در برابر اقدامات روسیه، چهار گردان چند ملیتی در لهستان و سه کشور بالتیک مستقر کرد و آمریکا نیز در چارچوب تمرین‌های نظامی موشک‌های پاتریوت در لیتوانی مستقر کرد.

مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا در سفر ماه ژوییه خود به استونی احتمال استقرار سامانه‌های پاتریوت را در این کشور مطرح کرد.

لفاظی‌های ترامپ در دوره مبارزات انتخاباتی، زیر سؤال بردن کارایی ناتو توسط او و انتقاد نکردنش از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دوران مبارزات انتخاباتی و بعد از روی کار آمدنش کشورهای حوزه بالتیک را نگران کرده بود.

سال 2018، روی دیواری در ویلنیوس تصویری از ترامپ در حال بوسیدن پوتین نقش بست و یک نظرسنجی که سال گذشته میلادی منتشر شد، نشان داد که دو سوم مردم لیتوانی به رئیس جمهور آمریکا اعتماد ندارند. اما زمانی که ترامپ تصمیم گرفت برای کمک به اوکراین جهت مبارزه با جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو به این کشور موشک‌های ضد تانک بدهد و تأمین مالی نیروهای آمریکایی را در اروپا افزایش دهد، نگاه افکار عمومی در این منطقه تغییر کرد.

ترامپ احتمالا به سه کشور حوزه بالتیک بابت پایبندی به قاعده ناتو مبنی بر هزینه کردن دو درصد تولید ناخالص داخلی خود برای تأمین امنیتشان تبریک خواهد گفت.

نشست سران آمریکا و بالتیک همچنین شامل مجمعی اقتصادی است که در آن لیتوانی قصد دارد قراردادهایی به منظور افزایش واردات گاز طبیعی مایع آمریکا برای کاهش وابستگی خود به شرکت گازپروم روسیه امضا کند.

خطر جنگ تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا همچنین ممکن است در این نشست مطرح شود، کشورهای حوزه دریای بالتیک نگران جنگ (تجاری) احتمالی بین دو سوی اقیانوس اطلس هستند. این سه کشور جمعیتشان در مجموع شش میلیون نفر است. این کشور ها سال 1991 مستقل شدند و سال 2004 به اتحادیه اروپا و ناتو پیوستند.