انگلیس: تشخیص سم ترور جاسوس دوطرفه ممکن نیست

 پس از جنجال یک ماهه انگلیس بر سر مسموم شدن یک جاسوس دوجانبه روس،  حالرئیس مرکز تحقیقات ارتش انگلیس اعلام کرده که  نمی‌توانند ثابت کنند عامل اعصاب مورد استفاده برای مسمومیت «سرگئی اسکریپال»، جاسوس دوجانبه روس‌تبار ساخت روسیه بوده است.

 بر این اساس،گری آیکن هد، مدیر آزمایشگاه سلاح‌های شیمایی ارتش انگلیس در پورتون داون به خبرنگار شبکه اسکای گفت: ما می‌توانیم اعلام کنیم که گاز مورد استفاده، نوویچوک (novichok) بوده و یک ارتش آن را تولید کرده است  اما نمی‌توانیم منشاء دقیق آن را معین کنیم.

وی افزود: اما اطلاعات علمی به دولت داده‌ایم و مقامات دولتی سپس با استفاده از اطلاعات دیگر منابع، به این نتیجه رسیده اند که مسکو عامل این مسمومیت است.

به گفته این دانشمند انگلیسی، برای یافتن محل تولید این گاز، به اطلاعات دیگری همچون اطلاعات جاسوسی نیاز است که در اختیار دولت انگلیس قرار دارد.

حدود چهار هفته پیش، سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روسی که در انگلیس زندگی می‌کند، به همراه دخترش، در حال بیهوشی روی یک نیمکت در یک مرکز خرید در شهر سالزبوری دیده شد. سرگئی اسکریپال، شهروند ۶۶ ساله روسیه، قبلا به جرم جاسوسی برای انگلیس، در مسکو بازداشت و زندانی شده بود.

وی سپس در سال ۲۰۱۰ میلادی در تبادل جاسوسان آمریکا و روسیه آزاد شد و به انگلیس منتقل شد. در پی پیدا شدن اسکریپال و دخترش در حال بیهوشی، رسانه‌ها و سیاستمداران انگلیسی، این احتمال را مطرح کردند که این دو نفر عمدا مسموم شده‌اند و دولت روسیه را عامل این حادثه معرفی کردند و شماری از متحدان غربی انگلیس نیز همین موضع را پذیرفتند.

وضعیت جسمی آقای اسکریپال و دخترش کماکان نگران کننده توصیف می‌شود و دولت انگلیس به منظور تنبیه مسکو، ۲۳ دیپلمات روس را از لندن اخراج کرد، ملاقات‌های سطح عالی با مقامات روسیه را لغو کرد، هیچ برنامه‌ای به منظور سفر اعضای خاندان سلطنتی یا مقامات هیات دولت، برای شرکت در مراسم جام جهانی فوتبال در مسکو منظور نکرد و رفت و آمد شهروندان روسی و نقل و انتقال پول‌های آنان را زیر نظر گرفت.

لندن همچنین از شورای امنیت، ناتو، اتحادیه اروپا و متحدان خود خواسته بود تا از موضع انگلیس در این باره حمایت کنند. در پی فراخوان دولت انگلیس، آمریکا، شماری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و نیز تعدادی از متحدان لندن، بیش از ۱۳۰ دیپلمات روسی را اخراج کردند که با اقدام متقابل روسیه همراه شد. روسیه، اقدام انگلیس را در مسئول دانستن درباره مسمومیت یک جاسوس دوجانبه و اعمال سیاست‌های ضد روسی، غیر قابل قبول و بی اساس خوانده است.

«ترزا می» نخست وزیر انگلیس و سایر مقام‌های این کشور پیشتر با بیان این ادعا که عامل اعصاب ساخت روسیه برای حمله به سرگئی اسکریپال و دخترش استفاده شده، مسکو را به تلاش برای ترور این دو نفر در انگلیس متهم کرده بودند.

سرگئی اسکریپال پیشتر سرهنگ سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه بود و در سال ۲۰۱۰ با جاسوس‌های روس که در غرب گرفتار شده بودند مبادله شد و از انگلیس پناهندگی گرفت. در سال ۲۰۰۶ یک دادگاه روسی اسکریپال را به دلیل همکاری با سرویس MI۶ در دوران خدمتش در ارتش روسیه به خیانت متهم کرده بود.