"پوگدمونت" آزاد شد

 امروز جمعه با وثیقه 75 هزار یورویی زمینه برای آزادی «کارلس پوگدمونت» رهبر مخلوع ایالت کاتالونیا مساعد شد. به این ترتیب وی آزاد است و تنها دلیلی که می‌تواند وی را به اسپانیا باز گرداند این است که پوگدمونت متهم است از دارایی‌های دولتی سوء استفاده کرده است.

بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، دادستانی ایالت اشلسویگ هولشتاین در آلمان اعلام کرد که به پوگدمونت نشانی در آلمان داده شده و او باید در این محل بماند تا زمانی که قاضی درباره درخواست استرداد پوگدمونت به اسپانیا تصمیم نهایی را بگیرد.

مقامات دولت مرکزی اسپانیا ماه گذشته خواستار بازداشت پوگدمونت در سراسر اروپا به دلیل برگزاری همه پرسی استقلال کاتالونیا شده بودند. دادگاهی در آلمان با استرداد وی به اسپانیا مخالفت کرد و رای به آزادی مشروط این سیاستمدار جنجالی داد. با این حال اکنون موارد دیگر اتهامی متوجه پوگدمونت است که سوءاستفاده از بودجه‌های دولتی در زمانی تصدی قدرت را شامل می‌شود و این اتهامات می‌تواند امکان استرداد وی را فراهم کند.

دادستانی با اعلام بیانیه‌ای ضمن اعلام این موارد افزود که اطلاعات بیشتری درباره اینکه وی در چه محلی در آلمان به سر می‌برد در اختیار گذاشته نخواهد شد.

سال گذشته دولت محلی کاتالونیا اقدام به برگزاری همه‌پرسی به منظور استقلال این منطقه کرد. دولت مرکزی اسپانیا این همه پرسی را غیر قانونی اعلام و شماری از افرادی را که در این اقدام نقش داشتند را دستگیر کرد. پوگدمونت به بلژیک رفت. چندی پیش پلیس آلمان وی را در پی فراخوان بازداشت او در سطح اروپا دستگیر کرد.