آخرین وضعیت جسمی جاسوس دوجانبه روس

دکتر کریستین بلانشارد پزشک معالج اسکریپال در بیمارستان سالزبری به خبرنگاران گفت که وضعیت جسمانی وی دیگر وخیم نیست و روش درمانی او پاسخ مثبت داده است.

سفارت روسیه در لندن به این خبر واکنش نشان داده و با انتشار پیامی توییتری نوشت: خبر خوبی است.

سرگئی اسکریپال 66 ساله که در انگلیس زندگی می‌کرد، در حدود یک ماه پیش به همراه دخترش، بی‌هوش بر روی یک نیمکت در مرکز خریدی در شهر سالزبری پیدا و عنوان شد که وی توسط یک ماده شیمیایی مسموم شده است.

انگلیس، مسکو را به مسمومیت وی با ماده نوویچوک ساخت روسیه متهم کرده و به‌موجب آن 23 تن از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرده است. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، ده‌ها تن از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرده است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه گفته است که شاید لندن، اسکریپال را برای بهره‌برداری از این حادثه به نفع خود، مسموم کرده باشد.

اسکریپال سال 2010 هنگام تبادل جاسوسان میان واشنگتن و مسکو به انگلیس پناهنده شد که در آن، روسیه چهار جاسوس خود را با 10 جاسوس آمریکا مبادله کرد.

وی پیش‌تر مأمور اطلاعاتی روسیه بود که به دلیل جاسوسی برای دولت انگلیس درسال 2006 به 13 سال حبس در مسکو محکوم شد، او متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ام.آی.6 گزارش داده است.

علاوه بر انگلیس، آمریکا و شمار زیادی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ضمن حمایت از موضع لندن، تعدادی از دیپلمات های روسیه را که جاسوس معرفی کرده، از کشور خود اخراج کرده اند.