مقاومت لولا داسیلوا در برابر حکم حبس

لوئیس ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور سابق برزیل همچنان در داخل مقر یکی از اتحادیه‌های کارگران صنایع فولاد در کلانشهر سائوپائلو پناه گرفته و توسط صد‌ها تن از طرفداران مشتاقش احاطه شده است؛ اقدامی که باعث به وجود آمدن بن‌بستی شده که احتمال می‌رود تا چند روز آینده ادامه داشته باشد.

دو تن از منابع آگاه نسبت به این مساله گفتند مذاکرات میان معاونین لولا و پلیس فدرال برای برنامه‌ریزی تصمیم وی تا عصر روز جمعه ادامه داشته است. یکی از این منابع که خواست نامش فاش نشود، گفت: لولا تا پیش از روز شنبه بازداشت نخواهد شد.

گلیسی هافمن، رهبر حزب کارگران گفت: لولا روز شنبه در عشای ربانی که به منظور سالروز تولد همسر درگذشته‌اش در این مقر برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد.

این در حالی است که هافمن گزارشات منتشر شده را مبنی بر اینکه لولا مشغول مذاکره در رابطه با تسلیم کردن خود به پلیس است، رد کرد.

در همین حال پلیس فدرال در سائوپائلو نیز از گفتن اینکه آیا قصد دارند با زور لولا داسیلوا را به زندان ببرند یا خیر، امتناع کرد؛ اقدامی که احتمالا منجر به درگیری‌های شدید با طرفداران این رئیس‌جمهور سابق برزیل خواهد شد.

تیم حقوقی لولا داسیلوا پس از شکست در دادگاه تجدیدنظر اواخر روز جمعه در دادخواستی از دادگاه عالی برزیل خواستند تا این حکم بازداشت را لغو کند. این وکلا تاکید دارند که آن‌ها از ارائه درخواست‌های تجدیدنظر خسته نشده‌اند و این پرونده را تلاشی برای حذف کردن لولا داسیلوا از رقابت‌های انتخاباتی که وی در آن پیشتاز است، می‌دانند.

صد‌ها تن از طرفداران لولا داسیلوا از جمله کارگران، دانشجویان و فعالان خیابان منتهی به مقر این اتحادیه کارگران صنایع فولاد را پر کرده و این پرونده را یک "شکار جادوگر سیاسی" دانسته‌اند. بنر آویخته شده از ساختمان این اتحادیه چهره خندان لولا داسیلوا را در مقابل یکی از دستگاه‌های الکترونیک اخذ رای نشان داد.

خورخه نازارنو، رهبر این اتحادیه گفت: ما در اینجا تجمع کرده‌ایم تا نشان دهیم که کارگران در برابر حمله به دموکراسی مقاومت می‌کنند.

این در حالی است که لولا شخصا طی ۲۴ ساعت گذشته از زمان رسیدنش به این ساختمان برای این جمعیت سخنرانی نکرده و تنها برای دست تکان دادن به این جمعیت در مقابل پنجره حاضر شده است.

سرجیئو مورو، قاضی فدرال برزیل که به پرونده‌های مختلف اختلاس‌های بزرگ برزیل رسیدگی کرده و حکم حبس لولا را صادر کرده است، گفت: لولا داسیلوا نباید به صورت دست بسته به زندان برده شود و در کوریتیبا، جایی که در دادگاه حاضر شد یک سلول اختصاصی به وی داده خواهد شد.