خروج دومین مشاور امنیت ملی آمریکا از کاخ سفید

هربرت مک‌مستر، دومین مشاور امنیت ملی آمریکاست که از کاخ سفید می‌رود. پیش از او، مایکل فلن این سمت را در دست داشت. فلن به مدت ۲۴ روز از ۲۰ ژانویه تا ۱۳ فوریه ۲۰۱۷ به عنوان مشاور امنیت ملی فعالیت کرد.

مایکل فلن در فوریه ۲۰۱۷ به دلیل اتهامات مطرح شده در خصوص حواشی تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و ارتباطات او با سفیر روسیه از سمت خود استعفا کرد. دوره تصدی او کوتاه‌ترین دوره در بین مشاورین امنیت ملی آمریکا است.

مک‌مستر جمعه در مراسم تودیع خودش درباره رهبری شورای امنیت ملی آمریکا گفت: ما به رئیس‌جمهوری آمریکا کمک کردیم یک رهنمود استراتژیک برای ایالات متحده با هدف حفاظت از مردم آمریکا، ارتقای سعادت آمریکا، حفظ سلح از طریق قدرت و پیشرفت نفوذ آمریکا تدوین کند.

او همچنین به تلاش‌های دولت ترامپ برای محدود کردن اقدامات "بی‌ثبات کننده" ارتش روسیه در سراسر جهان از جمله در اوکراین و سوریه اشاره کرد. مک‌مستر به این نکته هم اشاره کرد که آمریکا همچنان با تلاش‌های این کشور برای مداخله در روند انتخاباتی آمریکا گلاویز است.

او همچنین به موضوع "رویکرد واقع‌بینانه" ایالات متحده به چین پرداخت.

خروج مک‌مستر از کاخ سفید پس از ماه‌ها تنش با ترامپ صورت می‌گیرد. طبق گزارش‌ها، مک‌مستر چندان با مواضع سیاست خارجی ترامپ موافق نبوده است و ترامپ هم مدت‌ها بحث اخراج مک‌مستر را به تعویق انداخته بود تا جایگزین مناسبی بیابد.