ورود 150 هزار پناهجوی غیرقانونی به ترکیه

روزنامه ینی شفق در تشریح سفر بینالی یلدریم به افغانستان نوشت: ورود این میزان پناهجوی غیرقانونی، ترکیه را با مشکلات و تهدیداتی امنیتی مواجه کرد.

وی با اشاره به برنامه ترکیه برای بازگرداندن پناهجویان افغانستانی به کشور خود بیان کرد: عدم ثبات و بحران داخلی در افغانستان و وقوع جنگ در سالهای اخیر در سوریه و عراق، باعث هجوم سنگین پناهجویان این کشورها به ترکیه شد که در میان آنها شمار زیادی از تروریست ها نیز حضور داشتند و جامعه ما را با مشکلات و تهدیدات امنیتی مواجه کردند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز در گزارشی مدعی ورود انبوه مهاجران و پناهجویان افغانستانی به ترکیه از طریق مرزهای ایران شد و نوشت: شهرهای آغری، ایغدیر، وان و ارزروم در شرق ترکیه این روزها شاهد موج بی سابقه و انبوه پناهجویان افغانستانی بوده و طی یک سال گذشته شمار کسانی که به صورت غیرقانونی از طریق ایران به خاک کشور وارد می شوند، افزایش چشمگیری داشته است.

به نوشته این رسانه، در ماه های اخیر ده ها هزار افغانستانی به ترکیه آمده اند و تنها طی یک هفته گذشته افزون بر دو هزار و 500 نفر از آنها پس از ورود به ترکیه از طریق مرزهای شرقی توسط نیروهای امنیتی و ژاندارمری در استان‌های آغری، وان، ایغدیر و ارزروم دستگیر شده اند.

برخی رسانه های ترکیه نیز اعلام کردند که در سه ماه نخست سال میلادی جاری بالغ بر 20 هزار نفر از اتباع افغانستان از طریق مرزهای ایران و به صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده اند.

به گزارش ایرنا، روز گذشته شبکه ان.تی.وی در خبری اعلام کرد که 227 نفر از پناهجویان افغانستانی که به صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده بودند، توسط هواپیمای چارتر به افغانستان برگردانده شدند.

به نوشته این رسانه، این پناهجویان افغانستانی که به صورت غیرقانونی وارد ترکیه شده بودند، توسط نیروهای ژاندارمری و پلیس ترکیه در استان‌های آغری، ایغدیر و ارزروم دستگیر و پس از مراحل قانونی با هواپیمای چارتر به کابل بازگردانده شدند.

ان.تی.وی به نقل از اطلاعیه استانداری ارزروم نوشت: 204 نفر دیگر از پناهجویان افغانستانی از فرودگاه شهر ارزرم به کابل منتقل می شوند و با آماده سازی مدارک سفر 467 پناهجوی دیگر افغانستانی، این افراد نیز دوشنبه 20 فروردین 97 به کشور خود بازگردانده خواهند شد.

به نوشته این رسانه، رییس دفتر نمایندگی شرکت هواپیمایی آریانا افغان نیز در مصاحبه با رسانه ها از آغاز پروازهای چارتر به منظور انتقال پناهجویان خبر داد و گفت: به دلیل ورود موج جدیدی از مهاجران افغانستانی از طریق ایران به شهرهای شرقی ترکیه، ضمن توافق با مقامات ترکیه، پروازهای چارتر از فرودگاه ارزروم ترکیه به کابل برای بازگرداندن آنها آغاز شده است.

ان.تی.وی اضافه کرد: مقامات امنیتی و محلی کشور می گویند که بازگرداندن و هزینه های بلیط هواپیمای پناهجویان برعهده ترکیه بوده و دولت افغانستان نیز برای رسیدگی به امور پناهندگان کمک‌های لازم را انجام خواهد داد.

اتباع افغانستان با گذر از مسیرهای غیرقانونی شرق ترکیه، وارد این کشور شده و از طریق ترکیه راهی کشورهای اروپایی می شوند.

سواحل ترکیه در دریای مدیترانه و به خصوص دریای اژه مابین ترکیه و یونان از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان و از محل های عبور غیرمجاز و پرمخاطره مهاجران به سمت اروپا و یونان محسوب می شود.

انتقال مهاجران به سمت اروپا در مسیرهای دریایی با استفاده از قایق ها و تجهیزات غیراستاندارد انجام می شود.

انتقال مهاجران غیرقانونی به اروپا توسط گروه های قاچاق انسان انجام می شود که با مخاطره غرق شدن در آب دریا و نیز گرفتار شدن در دست قاچاقچیان انسان و دزدان دریایی همراه است.

بعد از آنکه گزارشی مبنی بر وجود اسلحه در خانه یک مرد حدودا ۴۰ ساله در شرق لندن به پلیس داده شد، وی در خارج از خانه خود و به دست پلیس کشته شد.

به نوشته روزنامه اکسپرس، سخنگوی پلیس لندن گفت، بعد از آنکه یک مرد با اسلحه خود اقدام به فرار از خانه و سپس تهدید کرده بود، پلیس‌های مسلح به محل رفتند و حدود ساعت ۴ و ۴ دقیقه بامداد روز دوشنبه، با شلیک گلوله وی را کشتند.

سخنگوی نظارت بر پلیس انگلیس گفته است، بررسی‌ها برای شلیک مرگبار پلیس در جریان است. خیابان‌های اطراف محل شلیک به مقتول، مسدود شده‌اند.

این حادثه در حالی روی داد که روز گذشته، خانم امبر راد وزیر کشور انگلیس وعده برقراری امنیت در تمامی خیابان‌های انگلستان را داده بود. راد گفته بود «رویکردی جامع را لازم می‌دانیم تا مطمئن شویم پسران ودختران ما و خیابان‌های ما در امنیت هستند».