چین: مذاکره با آمریکا فعلا غیر ممکن است

مقامات چینی امروز اعلام کردند که مقصر اصلی بروز جنگ تجاری بین پکن و واشنگتن مقامات آمریکایی هستند و در شرایط کنونی برگزاری مذاکره تجاری با آمریکا غیرممکن است.

به گزارش رویترز، پکن امروز به انتقادات خود علیه آمریکا شدت بخشید و واشنگتن را مقصر اصلی جنگ تجاری بین چین و آمریکا معرفی کرد و گفت: با توجه به وضعیت فعلی، برگزاری مذاکرات بین دو طرف غیرممکن است.

این اظهارات پس از آن از سوی مقامات چینی مطرح شد که ترامپ روز گذشته پیش‌بینی کرد: مقامات چینی از مواضع خود عقب‌نشینی خواهند کرد. ترامپ ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند مشکلات خود را از طریق مذاکرات و گفت‌وگو حل کنند.

محققین و رسانه‌های دولتی چین معتقدند که تأثیر اقدامات آمریکا بر دومین اقتصاد بزرگ جهان قابل توجه نخواهد بود و اقدامات ترامپ در حوزه تجارت را ناشی از اختلالات روحی ترامپ عنوان کرده‌اند.

گنگ‌شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس خبری، گفت: در شرایط کنونی دو طرف و یا حتی با حضور طرف‌های بیشتر امکان مذاکره ندارند.

گنگ گفت: آمریکا از یک طرف بر طبل تهدید اعمال تحریم علیه پکن می‌کوبد و از سوی دیگر می‌گوید که می‌خواهد مذاکره کند.

وی تأکید کرد: مسئولیت جنگ تجاری و اختلافات ایجاد شده به طور کامل بر عهده مقامات آمریکایی است.

کیان‌کمینگ معاون وزارت بازرگانی چین نیز طی سخنانی گفت: پکن نمی‌خواست که در جنگ تجاری در مقابل آمریکا قرار گیرد، اما از رویارویی با این کشور نیز ترسی ندارد. هم اکنون تمام توجهات معطوف به کنفرانس بوآئو است که قرار است در استان جنوبی هاینان چین طی هفته جاری برگزار شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده رئیس جمهور چین و کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول در این اجلاس سخنرانی خواهند کرد.