حضور بن سلمان در بازی خطرناک سوریه

 محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در نشست خبری با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه و در پایان سفر سه روزه‌اش به این کشور گفت: اگر ائتلاف شرکای ما به دنبال چنین واکنشی باشند ما در آن شرکت خواهیم کرد.

اخیرا عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان به خبرنگاران گفته بود که تعدادی از کشورها رایزنی‌هایی را درباره چگونگی واکنش نشان دادن به حمله با تسلیحات شیمیایی در سوریه برگزار کرده و خواستار واکنشی در این باره شده‌اند.

حمله روز شنبه با تسلیحات شیمیایی در غوطه شرقی سوریه باعث کشته شدن دست‌کم ۶۰ تن و زخمی شدن بیش از ۱۰۰۰ تن دیگر شد.

ماکرون نیز اعلام کرد که فرانسه در روزهای آتی درباره واکنشی شدید و مشترک با آمریکا و انگلیس در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

وی همچنین خبر داد که فرانسه با همراهی عربستان کنفرانسی را درباره کمک‌های بشردوستانه به یمن که درگیر جنگ داخلی است برگزار می‌کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه در ادامه گفت: ما فعالیت‌های موشک‌های بالستیکی را که عربستان را تهدید می‌کند، تحمل نمی‌کنیم. البته ما به قوانین بین‌المللی و بشردوستانه در یمن احترام می‌گذاریم.

ماکرون به انتقادهای وارد شده به ولیعهد عربستان نیز اشاره کرد و گفت: انتقاد کردن از یک رهبر جوان که به دنبال ایجاد اصلاحات در کشورش است بسیار ساده است.

وی همچنین گفت: من سوالات مشروعی را از جانب جامعه بین‌الملل و خبرنگاران درباره حقوق بشر و مسائل حساس دیگر عربستان شنیده‌ام و شاهد آنچه در این کشور رخ می‌دهد، هستم. ما رهبر جوانی را داریم که زمام امور کشوری را برعهده دارد که ۷۰ درصد از جمعیت آن زیر ۳۰ سال است. به عربستان فرصتی برای اصلاحات باید داده شود.

رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین از فروش تسلیحات به ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن نیز دفاع کرده اما به این مساله اشاره کرد که نگران وضعیت حقوق بشری در این کشور است و فرانسه تا پیش از تابستان کنفرانسی را در این باره برگزار می‌کند.

فشارها بر ماکرون به دلیل فروش تسلیحات به عربستان و امارات که علیه حوثی‌ها در یمن مبارزه می‌کنند، شدت یافته است.

ماکرون در نشست خبری مشترکش با ولیعهد عربستان همچنین گفت: از زمان آغاز جنگ یمن، فرانسه یک روند بسیار ویژه درباره فروش تجهیزات نظامی اختیار کرده و آن را براساس معیارهای اجرا شده و احترام به قوانین حقوق بشری بین‌المللی و خطر آسیب رسیدن به جمعیت غیرنظامی تحلیل کرده است.

رئیس‌جمهوری فرانسه با تاکید بر نگرانی‌های مربوط به اوضاع کمک‌های بشردوستانه در یمن همچنین گفت که کشورش میزبان نشستی در ماه‌های آتی برای بررسی این وضعیت در یمن است.

وی افزود: فرانسه بزرگترین حامی بشردوستانه از یمن است و به این مسیر ادامه خواهد داد.

ماکرون تصریح کرد: با آمریکا و انگلیس همکاری می‌کنیم تا سازوکاری تدوین شود که غیرنظامیان به هیچ وجه آسیبی نبینند.

ولیعهد عربستان نیز در پاسخ به سوالی درباره تلفات غیرنظامیان در یمن گفت که کشورش برای مدرنیزه کردن قوانین مربوط به جلوگیری از تلفات غیرنظامیان در تلاش است اما به این مساله اشاره کرد که در عملیات نظامی در طول تاریخ همواره اشتباهاتی رخ داده است.

بن سلمان درباره اصلاحات مورد نظر خود از جمله حمایت از حقوق زنان در عربستان و اینکه آیا در راستای چنین حمایتی در سفر آتی‌اش به فرانسه همسرش را همراه خود می‌برد، یا نه افزود: من همسر و چهار فرزند دارم. می‌خواهم زندگی عادی و ساده آنها به دلیل موقعیت و پست من متاثر نشود. می‌خواهم آنها زندگی راحتی داشته و به دور از جنجال باشند. همسر من این را می‌خواهد و من به آن احترام می‌گذارم.