حمله موشکی جدید به سوریه

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» اعلام کرد بامداد سه‌شنبه چند موشک وارد حریم هوایی استان حمص شدند که سامانه‌های پدافندی برای مقابله با آنها فعال شده و آنها را رهگیری کرد.

رسانه «الاعلام الحربی» نیز گزارش داد این موشک‌ها به سمت فرودگاه «الشعیرات» در ریف حمص شلیک شده بودند که توسط سامانه پدافند هوایی رهگیری شدند.

برخی رسانه‌ها نیز به نقل از منابع میدانی احتمال دادند که این موشک‌ها توسط جنگنده‌های رژیم صهیونیستی به سمت پایگاه هوایی الشعیرات شلیک شده باشند. همچنین گفته می‌شود خود جنگنده‌ها نیز توسط سامانه‌های پدافندی رهگیری شده‌اند.

همزمان گزارشات تایید نشده‌ای از شنیده شدن صدای چند انفجار در شهر دمشق نیز منتشر شده است.

پنتاگون: کار ما نیست

پنتاگون دقایقی بعد با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که این حمله کار آنها نبوده و در حال حاضر هیچ فعالیت نظامی آمریکایی در منطقه وجود ندارد.

یک مقام نظامی سوری با تایید خبر صدای انفجار در دمشق، گفت که 3 فروند موشک نیز به سمت پایگاه هوایی «الضمیر» در این شهر شلیک شده که پیش از رسیدن به زمین توسط سامانه‌های پدافندی هدف قرار داده شدند.

این منبع همچنین تعداد موشک‌های شلیک شده به سمت پایگاه هوایی الشعیرات را 6 فروند اعلام کرد. خبرگزاری سانا گزارش داد که تمام موشک‌های شلیک شده به سمت الشعیرات، توسط سامانه های پدافندی منهدم شدند.

یدیعوت آحرونوت از استقرار گسترده و سنگین نظامیان رژیم صهیونیستی در بلندی‌های جولان اشغالی خبر داد. منابع فلسطینی نیز از پرواز جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بر فراز نوار غزه و احتمال بازگشت از عملیات خبر می‌دهند.

شبکه المیادین گزارش‌های منتشر شده مبنی بر شلیک موشک به مناطق «کسوۀ» و ریف حلب را تکذیب کرد.

حمله موشکی به پایگاه هوایی «الضمیر» در حالی است که پیشتر بین معارضان و دولت سوریه برای خروج عناصر مسلح از منطقه الضمیر توافق حاصل شده بود.

پایگاه هوایی الشعیرات سال گذشته (7 آوریل 2017 - 16 فروردین 96) به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و به بهانه حمله شیمیایی ادعایی به خان شیخون، موشک‌باران شد. در آن زمان ناو جنگی آمریکا از دریای مدیترانه 59 موشک «تام‌هاوک» به این پایگاه شلیک کرد.

همچنین بامداد شنبه (25 فرودین) سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به بهانه ادعایی نابود کردن تأسیسات و توانمندی‌های شیمیایی دولت سوریه، 103 فروند موشک به چند منطقه از این کشور شلیک کردند. به گفته وزارت دفاع روسیه، پدافند هوایی سوریه موفق شد 71 فروند از این موشک‌ها را رهگیری و ساقط کند. همچنین گفته می‌شود که در این حمله هیچ شهروند یا نظامی سوری آسیب ندیده است جز سه نفر که در نتیجه انحراف یکی از موشک‌های شلیک شده بود.

اگر این حمله نیز از سوی جنگنده‌های رژیم صهیونیستی انجام شده باشد، این دومین تجاوز نظامی تل‌آویو به خاک سوریه طی یک هفته اخیر است. بامداد روز دوشنبه 20 فروردین بود که پایگاه هوایی تی4 در سوریه هدف حمله هوایی و اصابت چندین موشک قرار گرفت.

وزارت دفاع دفاع روسیه افشا کرد دو جنگنده اف15 رژیم صهیونیستی با نقض حریم هوایی لبنان، 8 فروند موشک به سمت پایگاه هوایی تی4 در حمص شلیک کردند. 5 فروند از این موشک‌ها توسط پدافند هوایی سوریه هدف قرار داده شد اما 3 فروند دیگر به پایگاه اصابت کرد.

گفته می‌شود در این حمله حداقل 14 نفر جان خود را از دست داده‌اند.