سنا به دنبال محدود کردن قدرت ترامپ

 بر اساس طرحی که تعدادی از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات بر سر آن به توافق رسیده‌اند، رئیس جمهوری آمریکا اختیارات جدیدی برای جنگ علیه گروه‌های تروریستی خواهد داشت، اما در عین حال نقش کنگره برای محدود کردن اقدامات جنگی وی نیز پر رنگ‌تر می‌شود.

به گزارش سی‌ان‌ان، گروهی از سناتورهای آمریکایی عضو کمیته روابط خارجی سنا - از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه - روز گذشته از یک اصلاحیه عمده در «قانون اختیارات استفاده از نیروی نظامی» رونمایی کردند که براساس آن ترامپ توانایی‌های نوینی برای مبارزه با داعش و دیگر گروه‌های تروریستی به دست خواهد آورد، اما در عین حال کنگره توان این را خواهد داشت تا قدرت فرمانده نیروهای مسلح آمریکا برای جنگ علیه تروریسم را محدود کند.

این مصالحه - برای اصلاح قانون اختیارات استفاده از نیروی نظامی - پس از سال‌ها ابراز نگرانی اعضای کنگره درباره حیطه گسترده اختیارات اعطا شده به قوه مجریه برای مبارزه با تروریسم - پس از حملات یازده سپتامبر - مطرح و ارائه شده است. این مسئله همچنین حاصل ماه‌ها مذاکرات سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، تیم کاین، عضو پرسابقه این کمیته و دیگر سناتورهایی است که به دنبال نقش‌آفرینی بیشتر کنگره در عرصه جنگ جاری علیه تروریسم هستند.

سناتور باب کورکر درباره توافق حاصل برای اصلاح این قانون گفت:‌ «طی سال‌ها، تلاش‌هایی برای به‌روزرسانی این اختیارات در جریان بوده است»، وی همچنین ابراز امیدواری کرد که «نهایتا به یک توازن منتج شود که [هم] به دولت اطمینان می‌دهد انعطاف ضروری برای پیروزی در نبرد را خواهد داشت و در عین حال نقش صحیح و ضروری کنگره را تقویت کند».

سناتور تیم کاین نیز در این خصوص گفت: «برای مدتی طولانی، کنگره به رئیس جمهوری یک چک سفید امضا برای راه انداختن جنگ داده بود. ما اجازه دادیم که اختیارات [مرتبط با] حملات 11 سپتامبر و جنگ عراق توسعه یافته تا جنگ‌ها علیه گروه‌های متعدد تروریستی در بیش از 10 کشور - از نیجر تا فیلیپین - توجیه شوند». وی افزود: «پیشنهاد ما نهایتا این اختیارات را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود کنگره کار خود را برای بررسی اینکه کجا، چه زمانی و با چه کسی جنگ کرد، انجام دهد».

هرچند در بین اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره این باور وجود دارد که این اختیارات جنگی باید اصلاح و به‌روز‌رسانی شوند، اما در خصوص اینکه این مصالحه بتواند به تأیید کنگره تحت کنترل جمهوری‌خواهان برسد، شک و تردید گسترده‌ای وجود دارد.