توصیه نخست‌وزیر سابق قطر به حکام عربی

«حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی» نخست‌وزیر سابق قطر، عصر جمعه در پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: «پیامی به سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس: اختلافات ساختگی ایجاد نکنید که هیچ مبنا و اساسی ندارد و فعالیت‌‌های شورای همکاری را در این شرایط سخت، به این شکل تعلیق می‌کند. این اختلافات می‌تواند برای مدت زمان طولانی ادامه یابد، هر چند که از تمام حد و حدودها و روش‌های تعامل با بحران‌ها فراتر رفته است».

آل‌ثانی افزود: «معقول و منطقی نیست که دستگاه‌های شورا با هیئت‌ها و دولت‌های خارجی تنها به این منظور گرد هم آیند که فعالیت کمیته‌هایی، که کم‌اهمیت‌تر از کمیته‌های شورا است، ادامه یابد».

نخست‌وزیر سابق قطر در پایان گفت: «این شورا در راستای منافع کشورها و ملت‌های منطقه تأسیس شد، من امیدوارم در این برهه دشوار و و وضعیت مهلک، کسانی پیدا شوند که منافع عمومی را به منافع شخصی ترجیح دهند».

پیام حمد بن‌جاسم به شیخ‌نشین‌های خلیج‌فارس در حالی مطرح می‌شود که تنش فزاینده‌ای در روابط کشورهای عربی این منطقه حاکم است. عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر در تاریخ 5 ژوئن 2017، روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود با قطر را به‌اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.