اخراج مهاجران افغانستانی از ترکیه

«محمد رضا باهر» معاون سخنگوی این وزارت گفت که برای حل این مشکل، معاون وزارت مهاجرین افغانستان به تازگی عازم ترکیه شده است.

به گفته وی، قرار است که معاون وزارت مهاجرین افغانستان در روز‌های آینده با مقامات ترکیه در مورد اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی از این کشور بحث و تبادل نظر کند.

این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها، ترکیه طی دو هفته گذشته بیش از ۶ هزار مهاجر افغانستانی را به صورت اجباری اخراج و به افغانستان انتقال داده‌اند.

اما وزارت مهاجرین افغانستان تأکید کرد که ترکیه این وزارت را از اخراج مهاجرین افغانستانی مطلع نکرده و هیچ‌گونه توافقنامه قبلی در زمینه بین دو کشور وجود ندارد.

معاون سخنگوی این وزارت ابراز امیدواری کرد که در دیدار مقامات دو کشور، این موضوع حل شده و از اخراج اجباری مهاجرین افغانستانی از ترکیه، جلوگیری شود.

بر اساس آمارها، شمار بازگشت مهاجرین افغانستانی طی دو سال گذشته به طور بی سابقه‌ای افزایش یافته است. تنها در سه ماه اول ۲۰۱۸ میلادی، ۱۶۹ هزار افغانستانی از ایران و پاکستان به کشورشان برگشته‌اند.

در همین حال، وزارت امور مهاجرین افغانستان پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری، بیش از یک میلیون مهاجر افغانستانی از کشور‌های مختلف بازخواهند گشت.