واکنش قطر به اتهام‌زنی امارات

در این بیانیه که ساعاتی پس از بیانیه سازمان هواپیمایی غیرنظامی امارات صادر شده ، آمده است که امارات با هدف ایجاد بحران و گمراه کردن افکار عمومی جهان با حقایق بازی می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید که حقیقت این است که هواپیمای نظامی قطر در یک مأموریت مشخص در حال پرواز به سمت شمال شرقی قطر بود که یک فروند هواپیمای نظامی امارات بدون کسب اجازه قبلی وارد حریم قطر شد و به موازات هواپیمای مسافربری امارات حرکت می‌کرد و این نخستین بار نیست که امارات همزمان با عبور هواپیمای غیرنظامی، هواپیماهای نظامی خود را به حریم هوایی قطر اعزام می‌کند.

سازمان هواپیمایی شهری قطر همچنین تأکید کرد که این اقدام امارات با وجود مخالفت‌های مکرر و تأکید بر هماهنگی قبلی امارات و بحرین صورت می‌گیرد.

سازمان هواپیمایی غیرنظامی امارات روز یکشنبه (دیروز) مدعی شد که هواپیمای مسافربری امارات در حال عبور از حریم هوایی بحرین بوده که هواپیماهای جنگی قطر در اقدامی که تهدیدی برای سلامت پروازهای غیرنظامی و نقض قوانین و کنوانسیون‌های بین‌‌المللی است برای این هواپیما مزاحمت ایجاد کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که امارات مدعی مزاحمت جنگنده‌های قطری برای هواپیماهای مسافربری امارات می‌شود و تا کنون چند بار شکوائیه‌ای علیه این اقدام جنگنده‌های قطری به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده است.

چهار کشور عربی (مصر، بحرین، امارات و عربستان) از حدود 11 ماه قبل روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت قطر از تروریسم قطع کرده‌اند و امیر کویت نیز از آغاز این بحران تا کنون در تلاش است تا با میانجی‌گری این بحران را حل نماید اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است.