سفر وزیر دفاع تاجیکستان به پکن

«شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان به منظور شرکت در نشست سران نهاد‌های دفاعی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های عازم «پکن» پایتخت چین شد.

«فریدون محمدعلی زاده» سخنگوی وزارت دفاع تاجیکستان با اعلام این خبر افزود: روسای نهاد‌های دفاعی تاجیکستان، روسیه، هند، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان و ازبکستان امروز در نشستی در خصوص مسائل مربوط به امنیت بین المللی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

طی این نشست اقدامات مشترک کشور‌های عضو برای تقویت تلاش‌ها در جهت ارائه پاسخ مناسب به چالش‌ها و تهدیدات جدید در حوزه مسئولیت شانگ‌های را بررسی می‌کنند.

در این جلسه همچنین همکاری‌های نظامی کشور‌های عضو در سال ۲۰۱۷ میلادی و دورنمای تعاملات بیشتر در حوزه دفاعی در چارچوب سازمان همکاری شانگ‌های مورد بررسی قرار می‌گیرند.

علاوه بر این انتظار می‌رود که شرکت کنندگان این نشست پنجمین جشنواره بین المللی موسیقی نظامی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های تحت عنوان «ترومپت صلح» را افتتاح کنند.

نشست شورای سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در ژوئن سال جاری میلادی در چین برگزار می‌شود.

سازمان همکاری شانگ‌های یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ ۱۵ ژوئن سال ۲۰۰۱ میلادی در شانگ‌های چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در تاریخ ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی) هندوستان و پاکستان نیز عضو سازمان همکاری شانگ‌های شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند. ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج نیز از تاریخ ۱۹ تیر ماه سال ۱۳۹۴ (۱۰ ژوئیه سال ۲۰۱۵ میلادی) به صف ترکیه و سریلانکا پیوستند و شریک گفت‌وگو با این سازمان شدند.