ترس آمریکا از مذاکرات دو کره

«استیو گوآنز» خبرنگار و نویسنده کتاب «جنگ طولانی واشنگتن در سوریه» در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک گفت: رسانه‌های آمریکایی دیدی منفی نسبت به برقراری صلح در شبه جزیره کره دارند. این رسانه‌ها نیز مانند دولت آمریکا از اینکه سئول در جریان مذاکرات دو کره به این نتیجه برسد که مشکل اصلی کره شمالی نیست بلکه آمریکاست، هراس دارند.

اسپوتنیک نوشت: رسانه‌های آمریکایی روابط سئول و پیونگ یانگ را به شکلی هشدارآمیز پوشش می‌دهند و هرچه به دیدار «مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در روز جمعه نزدیک‌تر می‌شویم، بدبینی این رسانه‌ها در پوشش اخبار بیشتر می‌شود. روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در هفته جاری که کیم برای شرکت در مذاکرات آماده می‌شد، از خشم چین از کنار گذاشته شدن از مذاکرات گزارش داد.

گوآنز در این خصوص می‌گوید: «به نظر من ترس از اینکه کره جنوبی از مدار آمریکا خارج و وارد مدار چین شود، رسانه‌های آمریکایی را فرا گرفته است. آمریکایی‌ها می‌ترسند کره جنوبی در جریان مذاکرات بفهمد که مشکل اصلی آمریکا است و با کره شمالی برای جلوگیری از وقوع جنگ به توافق برسد».

گوآنز در ادامه افزود: «کره جنوبی ممکن است با کره شمالی بر سر مسئله‌ای توافق کند که باب میل آمریکا نیست و آن مسئله خروج نیرو‌های آمریکایی از شبه جزیره کره است».

به گفته این خبرنگار، اگر قرار باشد یک پیمان صلح به مذاکره گذاشته شود حضور نظامی آمریکا در شبه جزیره کره زیر سوال می‌رود. اگر کره شمالی و جنوبی در صلح باشند پس چه نیازی به حضور نظامی آمریکاست؟».

از نظر گوآنز استراتژی رسانه‌های آمریکا این است که کیم جونگ اون را بی پروا جلوه دهند، اما این استراتژی نتیجه بخش نیست. مطمئناً استراتژی کره شمالی غیرمنطقی نیست. اما در حال حاضر حتی واشنگتن هم ادغان می‌کند که استراتژی کره شمالی کاملا منطقی بوده است. اما فشار بر کره شمالی برای تسلیم شدن که آمریکا آن را از سال ۱۹۸۴ در پیش گرفته اند کار موثری نیست».