مکرون در واشنگتن «بایدها» را به آمریکا گوشزد کرد

 'استوارت پاتریک' از اعضای ارشد اندیشکده شورای روابط خارجی در گزارشی با عنوان 'امانوئل مکرون و روابط فرانکو-آمریکایی که به یکدیگر ارتباط دارند' افزود: امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی خود در کنگره آمریکا، به صورت غیر مستقیم دونالد ترامپ را هدف انتقادات شدید قرار داد و درعین حال نشان داد چرا فرانسه همواره یکی از متحدان دیرین واشنگتن است.

سخنرانی مکرون در نشست مشترک کنگره آمریکا روز چهارشنبه قابل تامل بود. رییس جمهوری فرانسه به صورت غیر مستقیم میزبان خود را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد تنها همکاری چند جانبه می‌تواند پاسخی برای کاهش درد و رنج جهان باشد.

او در این سخنرانی اشاره کرد که غرب با 'یک لحظه بحرانی' مواجه است و رویکرد‌های کنونی غرب اگر چه ممکن است در کوتاه مدت وسوسه آمیز و راهگشا به نظر آید، اما در نهایت چیزی جز زیان برای مردمش در پی ندارد.

مکرون در آغاز سخنان خود همچنین به نظم جهانی در قرن ۲۱ و نقش آمریکا در حفظ آن اشاره کرد و گفت: ایالات متحده که خود مدعی ابداع مدیریت جهانی از طریق تشریک مساعی همه دولت‌های جهان بوده، اکنون هم موظف به حفظ و اشاعه این دکترین و خودداری از یکجانبه گرایی است.

شایان ذکر است که روابط فرانسه و آمریکا همواره ترکیبی از موضوع‌های ایدئولوژیک و فرهنگی، بوده است. فرانسه همانند ایالات متحده، سرنوشت خود را تجسم یک جهان ایده آل می‌داند.

اما فاصله فرهنگی باعث تقویت رقابت و سوء تفاهم در رابطه فرانسه و آمریکا است. بر خلاف تقریبا هر ملت اروپایی دیگر، فرانسه هرگز تعداد قابل توجهی از مهاجران را به ایالات متحده نفرستاده است. با وجود این فاصله، دو کشور از زمان انقلاب آمریکا متحد بوده اند. فرانسه اولین متحد آمریکا بود که در سال ۱۷۷۸ یک معاهده را امضا کرد و پس از جنگ جهانی دوم، فرانسه پیشگام اتحاد دائمی با ایالات متحده بود که در نهایت به پیمان آتلانتیک شمالی در سال ۱۹۴۹ منجر شد.

با این حال یکی از قابل تامل‌ترین بخش‌های افول روابط فرانسه و آمریکا در ماه مارس سال ۲۰۰۳ رخ داد؛ زمانی که فرانسه علیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد اعتراض کرد؛ قطعنامه‌ای که اجازه اقدام نظامی برای از بین بردن سلاح‌های کشتارجمعی عراق را صادر کرده بود. اگر آن زمان دولت 'جرج بوش' به سخنان متحد بزرگ خود گوش فرا می‌داد به طور قطع شاهد فاجعه بزرگ در عراق نبودیم و این میزان سربازان آمریکایی در این جنگ قربانی نمی‌شد. در این میان بی ثباتی خاورمیانه از دیگر پیامد‌های اشغال عراق است که نباید نادیده گرفته شود؛ لذا نگاهی به گذشته نشان می‌دهد موقعیت فرانسه روشن‌تر و جسورانه‌تر از پیش شده است و این متحد دیرین در پی نجات ابرقدرت آمریکا از چنگال خویشتن خویش است. سخنرانی مکرون در کنگره آمریکا یادآور این سنت دیرین فرانسوی است که تنها قصد وی این است آنچه آمریکا باید بداند را به او گوشزد می‌کند نه آنچه ایالات متحده می‌خواهد بشنود.

'شورای روابط خارجی که در سال ۱۹۲۱ در آمریکا تأسیس شده یک سازمان عضوگیر، ناشر و اندیشکده ایالات متحده آمریکا سازمان ناسودبر است که در حوزهٔ سیاست خارجی آمریکا و روابط بین‌الملل تخصص دارد. اعضای آن سیاستمداران قدیمی، بیشتر از دوازده وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، مدیران سیا، بانکداران، وکلا و چهر‌های شاخص و بزرگان رسانه گروهی هستند. ریاست این شورا را هم اکنون ریچار هس بر عهده دارد. '