به گزارش ایرنا از بیروت،در حالی جهان و منطقه با سال ۲۰۱۱ میلادی وداع كردند كه این سال شاهد رویدادهای مهمی در تحولات منطقه ای و جهانی بود ، اما با نگاهی به رویدادهای مهم لبنان در این سال، می توان پایان امپراتوری ۱۵ ساله خاندان حریری را مهمترین رویداد این كشور نامید.
در سالی که گذشت لبنان در سطوح مختلف و به خصوص در عرصه سیاسی شاهد وقوع رویدادهای مهم و سرنوشت ساز بود از جمله این رویدادها می توان به رهایی این کشور از قبضه قدرت و سلطه گروه چهارده مارس که سالیان سال بر این کشور حاکمیت کردند اشاره کرد.

** لبنان پیشگام انقلاب های منطقه ای

همگام با تحقق این پیروزی و بروز تغییرات جدی در منطقه، لبنان توانست در عصر جدیدی از تحقق آزادی ها و لغو طرح های غرب گرایانه قرار بگیرد و با روی آوردن به طرح انتخاب گزینه های آزاد مردمی، از سایر کشورهای عربی در منطقه سبقت بگیرد.

سال ۲۰۱۱ میلادی همزمان با شروع موج بیداری اسلامی کشورهای عربی در منطقه آغاز شد. ظهور این موج در لبنان به گونه ای دیگر با سقوط دولت حریری تجلی پیدا کرد.

در آن زمان، دولت سعد حریری عملا با استعفای وزرای گروه هشت مارس(۱۱وزیر) به دنبال عدم رغبت وی برای تحویل پرونده شاهدان دروغین دادگاه بین المللی حریری به شورای دادگستری سقوط کرد.

گروه هشت مارس خواهان محاکمه شاهدان دروغین دادگاه بین المللی حریری به علت منحرف کردن جریان تحقیق در ماجرای ترور ' رفیق حریری ' نخست وزیر سابق لبنان شد.

به دنبال سقوط دولت سعد حریری، تلاش های عربی برای حل بحران لبنان به ویژه از سوی عربستان و سوریه در قالب ابتکار عمل عربی معروف به ' سین سین ' شدت یافت.

از آنجایی که سیاست میانه رو عربستان در حمایت از محور ' اعتدال عربی ' با روند سیاسی سوریه در دفاع از کشورهای مقاوم در تناقض بود، ریاض آشکارا مخالفت خود را با روند جاری در منطقه به خصوص در لبنان اعلام کرد.

' سعود الفیصل ' وزیر امور خارجه عربستان نیز در واکنش به سقوط دولت سعد حریری و همچنین در حمایت از سیاست آمریکا در منطقه از عقب نشینی عربستان از ابتکار عمل عربی معروف به ' سین سین ' برای حل بحران لبنان خبر داد.

** افزایش فشار بین المللی بر حزب الله

با شکست تلاش های عربی - عربی برای حل بحران لبنان از یک سو و سقوط دولت سعد حریری از سوی دیگر فشار سیاسی آمریکا علیه گروه هشت مارس به ویژه حزب الله همزمان با صدور کیفرخواست دادگاه بین المللی حریری افزایش یافت.

در همین راستا ' دانیال بلمار ' دادستان کل دادگاه بین المللی حریری در تاریخ ۱۷ جولای، متن کامل کیفرخواست دادگاه را به دانیال ' فرانسسین ' قاضی مقدماتی پرونده حریری تحویل داد.

به دنبال این اتفاق، نیروهای حزب الله در واکنش به بروز هرگونه فتنه احتمالی در خیابانهای شهر بیروت با لباس های یکپارچه سیاه ظاهر شدند.

موضع گروه هشت مارس در برابر فشارهای خارجی همزمان با خارج شدن ' ولیدجنبلاط ' رییس حزب سوسیالیست ترقی خواه دروزی لبنان از گروه چهارده مارس و اعلام همبستگی با مقاومت و سوریه تقویت یافت و در مقابل منجر به تضعیف گروه چهارده مارس شد.

بدین ترتیب گروه هشت مارس برای اولین بار در تاریخ لبنان به عنوان گروه اکثریت، زمام امور در مجلس و دولت را برعهده گرفت و گروه چهارده مارس نیز در جبهه مخالف با دولت و مجلس صف آرایی کرد.

** روی کارآمدن آقای میلیاردر

همزمان با تقویت موضع گروه هشت مارس در لبنان، رایزنی ها و مشورت های پارلمانی ' میشل سلیمان ' رییس جمهوری لبنان با گروهها و شخصیت های پارلمانی به منظور انتخاب نخست وزیر جدید آغاز شد.

در پایان مشورت ها، سرانجام نجیب میقاتی که خانواده وی ثروتمندترین خاندان لبنانی است به عنوان نخست وزیر انتخاب شد و این امر خشم و غضب طرفداران سعد حریری را در ' طرابلس ' واقع در شمال لبنان برانگیخت و جریان ' المستقبل ' وابسته به سعد حریری نیز میقاتی را به خیانت و انقلاب علیه سعد حریری متهم کرد.

در مقابل رفتار خشونت آمیز طرفداران حریری، گروه هشت مارس، گروه چهارده مارس را به مشارکت در تشکیل دولت میقاتی فرا خواند ولی گروه چهارده مارس با اعلام عدم مشارکت در دولت میقاتی، دور تازه ای از حملات خود را علیه دولت تازه تأسیس نجیب میقاتی آغاز کرد.

روند تشکیل دولت نجیب میقاتی با مشکلات و معضلات عدیده ای در رابطه با نحوه توزیع پست های وزارتی روبرو شد و همین امر باعثشد تشکیل دولت بیش از ۴ ماه به طول بینجامد.

عمده این اختلاف ها مربوط به درخواست های ' میشل عون ' رییس فراکسیون تغییر و اصلاح در مجلس و خواسته های ' میشل سلیمان ' رییس جمهوری بود.

میشل عون به عنوان رییس بزرگترین فراکسیون مسیحی در مجلس خواهان واگذاری اکثر پست های وزارتی دولت(۱۰ وزیر) بود و از طرفی رییس جمهوری خواستار واگذاری پنج پست وزارتی در کابینه هیأت دولت نجیب میقاتی بود.

این اختلاف سرانجام با دخالت سید ' حسن نصرالله ' دبیر کل حزب الله و ' نبیه بری ' رییس مجلس، حل شد.

** تشکیل دولت پس از ۴ ماه بلاتکلیفی

بر طبق این راه حل، جنبش امل از یک پست وزارتی خود به نفع اهل سنت چشم پوشی کرد و میشل عون هم توانست به خواسته قانونی خود در عهده دار شدن ۱۰ پست وزارتی در کابینه دولت میقاتی دست یابد.

همزمان با موفقیت گروه هشت مارس در تشکیل دولت به ریاست نجیب میقاتی عملا بهار سیاسی لبنان به رغم فشارهای آمریکا و هم پیمانان عرب و غربی آن به منظور باز برگرداندن حریری به کرسی قدرت، آغاز شد.

با اشاره به مسئله تدوین برنامه کار دولت جدید در قانون اساسی لبنان، تدوین این برنامه با وجود طرح مسایلی از قبیل سلاح مقاومت و دادگاه بین المللی و مسایل مربوط به آن مانند تأمین اعتبار مالی و پرونده شاهدان دروغین عملا با مشکل روبرو شد.

تلاش های میقاتی برای حل این مسئله سرانجام به ثمر رسید و وی با استناد به متن برنامه کاری دولت گذشته به ریاست سعد حریری که با همکاری گروه ۱۴ مارس تدوین شده بود، متن برنامه کار دولت خود را تهیه و برای کسب اعتماد به مجلس نمایندگان ارائه داد.

** تامین بودجه دادگاه حریری

یکی دیگر از چالش های فراروی دولت میقاتی، مسئله تأمین اعتبار مالی دادگاه بین المللی حریری بود. حزب الله بارها مخالفت خود را با تأمین اعتبار مالی دادگاه اعلام کرده بود.

حزب الله ضمن سیاسی خواندن این دادگاه با ارائه اسناد و مدارکی، صهیونیستی بودن دادگاه و ارتباط اعضای آن با سازمان جاسوسی آمریکا و رژیم صیهیونیستی را به منظور ضربه زدن به مقاومت را ثابت کرده بود.

مسئله تأمین اعتبار مالی دادگاه بین المللی حریری نه تنها از سوی حزب الله بلکه از سوی میشل عون با استناد به غیرقانونی بودن آن رد شده بود.

این درحالی بود که میقاتی بر اساس تعهد خود نسبت به مجامع بین المللی خود را موظف به تأمین اعتبار مالی دادگاه حریری می دانست.

با گسترش دامنه اختلافها پیرامون موضوع تأمین اعتبار مالی دادگاه، میقاتی سرانجام پس از تهدید به استعفا، موفق شد با پرداخت اعتبار مالی دادگاه از محل ' کمیته عالی یاری رسانی لبنان ' به اختلاف ها پایان دهد.

** تهدیدات مستمر صهیونیست ها

با نگاهی اجمالی به روند کار دولت میقاتی، می توان به سیر تحرکات خارجی و داخلی علیه دولت در اعتراض به ناکارآمد بودن آن در اداره امور کشور اشاره کرد.

از جمله این تحرکات می توان به اعمال فشارهای خارجی آمریکا و کشورهای غربی علیه بیروت در رابطه با اعمال سیاست دور نگه داشتن لبنان از مسایل پیرامون خود و اخذ رأی ممتنع این کشور در برابر تصویب قطعنامه های شورای امنیت و اتحادیه عرب در اعمال تحریم علیه سوریه و ایران اشاره کرد.

لبنان در سال ۲۰۱۱ گذشته میلادی نیز از تیررس تهدیدها و سخنان تند مسئولان رژیم صهیونیستی در حمله و اشغال مجدد این کشور در امان نبود ولی دیری نپاید که شدت این تهدیدات با سخنان تاریخی سید حسن نصرالله در سالروز شهادت فرماندهان مقاومت در تاریخ ۱۶ فوریه به شدت کاهش یافت.

سید حسن نصرالله در سخنان خود، رزمندگان مقاومت را به خلق معادله جدیدی در رویارویی با رژیم صهیونستی و آزادی منطقه ' جلیل الاعلی ' در سرزمین های اشغالی فرا خواند.

** آغاز ناامنی در جنوب

زمانی که موج بیداری اسلامی منطقه را در برگرفت و حوادثسوریه آغاز شد، برخی گروههای لبنانی که با طرح های آمریکا در لبنان همدست بودند، با هدف مخدوش کردن چهره مقاومت و ایجاد تحریک و درگیر کردن آن با مسایل جاری سوریه، اقدام به پرتاب موشک از جنوب لبنان به سوی سرزمین های اشغالی فلسطین کردند.

این عملیات ها همزمان با هجوم اعضای گروه چهارده مارس علیه دولت نجیب میقاتی در اعتراض به عدم گسترش امنیت در سراسر لبنان بود.

اعضای جریان چهارده مارس سعی داشتند که این گونه وانمود کنند که حزب الله در پس شلیک این موشکها قرار دارد و می خواستند جنگ دیگری میان رژیم صهیونیستی و حزب الله به راه بیاندازند؛ غافل از اینکه مقامات رژیم صهیونیستی بهتر از هر شخص دیگری می دانند که توانایی مقابله با نیروهای مقاومت اسلامی در لبنان را ندارند.

اقدامات مشابه گروههای سلفی در هدف قرار دادن نیروهای فرانسوی و ایتالیایی یونیفل از دیگر اقداماتی بود که با هدف اتهام زنی به حزب الله و سوریه صورت پذیرفت و مدتی فضای لبنان را متشنج کرد.

** ارتباطات با سوریه

دولت میقاتی در قبال حوادثجاری سوریه، با توجه به روابط نزدیک اقتصادی، اجتماعی و سیاسی میان دو کشور در برابر مسایل و معضلات زیادی قرار داشت و این مسایل با توجه به سیر حملات گروه چهارده مارس علیه نظام سوریه، هر روز شکل دیگری به خود می گرفت.

به عنوان مثال در این راستا می توان به مقاومت و پایداری دولت نجیب میقاتی در برابر خواسته های گروه چهارده مارس برای ایجاد پایگاههای نظامی مخالف نظام ' بشار اسد ' اشاره کرد.

گروه چهارده مارس در جریان حمایت خود از گروههای مخالف نظام سوریه، با همکاری طرف های خارجی در شهر طرابلس واقع در شمال لبنان درصدد ایجاد اردوگاه های نظامی تحت عنوان اردوگاه پناهندگان سوری در طرابلس، مشابه به آنچه که ترکیه درمرز خود با سوریه با هدف حمایت گروه های مخالف نظام سوریه انجام داده است، بودند.

به هر حال سال ۲۰۱۱ میلادی در حالی به پایان رسید كه سعد حریری وارث اصلی رفیق حریری با ترك لبنان و آغاز زندگی در كشورهای عربی و غربی، عملا به طرفداران خود پشت كرده و آنها را به امید حمایت های خارجی در مسیر گردبادهای سیاسی لبنان تنها گذاشت و بدین ترتیب حكومت ۱۵ ساله حریری ها بر لبنان پایان یافت.