کشف گور‌های دسته جمعی در رواندا+تصاویر

 نزدیک به یک ربع قرن از فاجعه نسل کشی در کشور آفریقایی رواندا می ‌گذرد و هر روز بخشی از این جنایت در قالب کشف گورهای جمعی در گوشه ای از این کشور نمایان می شود.

به تازگی، تیم تفحص اجساد قربانیان نسل کشی رواندا گورهای جدیدی در منطقه کیگالی کشف کرده است.

اواخر ماه آوریل، چهار گور جمعی در زیر خانه ای در «گاسابو» از مناطق نزدیک به کیگالی کشف شد. بر اساس این گزارش، تعداد استخوان هایی از ران پا و  207 قطعه از استخوان‌های بدن در یکی از گودال ها به عمق 25 متر دفن شده اند.

احتمالا جسد حدود 2 تا 3 هزار نفر همچنان در گورهای جمعی مدفون هستند. تاکنون 250 هزار قربانی نسل کشی رواندا در محل «یادبود قتل عام کیگالی» دفن شده اند.

کشف گورهای جمعی با 207 اسکلت انسان در رواندا+تصاویر

کشف گورهای جمعی با 207 اسکلت انسان در رواندا+تصاویر

کشف گورهای جمعی با 207 اسکلت انسان در رواندا+تصاویر

کشف گورهای جمعی با 207 اسکلت انسان در رواندا+تصاویرکشف گورهای جمعی با 207 اسکلت انسان در رواندا+تصاویر

کشف گورهای جمعی با 207 اسکلت انسان در رواندا+تصاویر

نسل کشی رواندا نتیجه جنایت اکثریت هوتو ها علیه توتسی ها و همچنین استعمار فرانسه بود. در آوریل سال 1994 هواپیمای حامل ژوونال هابیاریمانا، رئیس‌جمهور هوتو تبار رواندا بر فراز کیگالی در رواندا سرنگون شد. اکثریت هوتو ها این حادثه را به توتسی ها نسبت دادند و زمینه ساز کشتار حدود 800 هزار توتسی در رواندا شد.

گفته می شود این نسل کشی  به وسیله گروهی از نخبگان سیاسی که بسیاری از آنها مقامات ارشد دولتی بودند، برنامه ریزی شده بود و برخی دولت های خارجی از جمله فرانسه در آن نقش داشته اند.

رواندا سالهاست فرانسه را به دخالت در نسل کشی که مرگ حدود هشتصد هزار نفر را در پی داشت متهم می کند. چندی پیش کمیسیونی در رواندا بیست و دو افسر عالی‌رتبه فرانسوی را به دخالت در نسل‌کشی این کشور متهم کرد.