تعجب غربی‌ها از دستاورد مهم عراق

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی المیادین تصریح کرد در دولتی که مبارزه با فساد را اولویت به شمار نیاورد، حضور نخواهد داشت.

وی همچنین درخصوص وضعیت مرزهای عراق با سوریه اطمینان داد و به موافقت دمشق برای حمله هوایی به داعش در منطقه مرزی سوریه و عراق اشاره کرد.

به اعتقاد العبادی، وی در زمان تصدی پست نخست وزیری کشورش را فروپاشیده تحویل گرفت و بعد از سه سال پیروزی بر داعش را اعلام کرد.

وی گفت: وقتی رهبری کشور را برعهده گرفتم، از نظر نظامی در برابر داعش فروپاشیده بود و بسیاری معتقد بودند که عراق در هم شکسته و تمام شد، ولی ما بازگشتیم و داعش را شکست دادیم.

العبادی یادآور شد: پیروزی بر داعش در طول سه سال صورت گرفت؛ در حالی که جهان از بین بردن این گروه را غیرممکن می‌دانست.

وی با اشاره به تغییرات زیادی ایجاد شده در ارتش و پلیس عراق گفت  برخی کشورهای غربی از سرعت پیروزی بر داعش در یک سال پیش تعجب کردند.

العبادی فاش کرد که هنگام اعلام پیروزی بر داعش در سال 2017 میلادی، برخی کشورهای اروپایی با سفارتخانه‌های خود تماس گرفتند و از آنها سوال کردند که آیا این امر واقعیت دارد و آیا می‌توان باور کرد که نیروهای عراقی با این سرعت به مرز عراق با سوریه رسیده و مرز را به کنترل خود درآوردند؟

العبادی درباره الحشد الشعبی گفت: ساختار الحشد الشعبی اضافه شد که این یک شاخص به شمار می‌رود. لذا اصرار داشتم که نیروهای الحشد الشعبی همراه با ارتش و پلیس بجنگند.. الحشد الشعبی از عناصر داوطلب تشکیل شده است که از آکادمی فارغ التحصیل نشدند. آنها داوطلب بودند و همین امر شور و شوق آنها برای اقدام و آمادگی آنها برای شهادت را به همراه داشت. به همین سبب، پیروزی محقق شد. می‌خواستم این (روحیه) به ارتش منتقل شود.

العبادی درخصوص برخی موارد نقض قانون در دوره نخست وزیری وی گفت: نمی‌توانم همه موارد نقض قانون را رسیدگی کنم، اما اگر موردی با جزئیات آن به من برسد، با شدت برخورد می‌کنم.

وی درباره روابط دولت مرکزی با منطقه کردستان عراق اظهار داشت: نبرد و خونریزی روی نداد بلکه ما به نوعی مدیریت سیاسی و امنیتی و نظامی متوسل شویم تا جلوی درگیری بین برادران را بگیریم. هم و غم اول من این بود که خونریزی روی ندهد و این مدیریت را به درستی انجام دهیم که موفق شدیم.

العبادی گفت: برای چند روز نیروهای پیشمرگه را خطاب قرار دادم و آنها به ما گوش دادند و به فرماندهان خود گوش ندادند و نبرد نکردند، اما متاسفانه فرماندهان آنها از آنها می‌خواستند تا با ارتش عراق بجنگند.

العبادی سپس از مبارزه خود با فساد سخن گفت و تصریح کرد عراق باید اقداماتی را برای مقابله با آن اتخاذ کند.

وی در عین حال افزود: ما یک سری اقدامات را اتخاذ کردیم و تمرکز من صراحتا روی نهاد امنیتی بود، بنابراین آن را به طرز گسترده ای از پدیده فساد پاک کردیم زیرا بدون آن نمی توانستیم دستاوردی داشته باشیم.

العبادی افزود: من از مبارزه با فساد دست برنخواهم داشت، بلکه مبارزه با فساد را به یک طرح در کشور تبدیل کردم. من جوانان را آموزش دادیم و خواستار تجربیات بین المللی در این زمینه شد

وی درباره انتخابات پارلمانی آینده گفت که چشم انتظار وجود دولتی براساس شایستگی ها صرف نظر از وابستگی‌های حزبی است.

العبادی گفت: من یک سری اصول ثابت ملی و یک طرح دارم. مهم نیست که حکومت کنم یا نخست وزیر شوم. در راستای طرحی که با آن توافق کنیم، حرکت خواهیم کرد. باید همه ما موافق باشیم.

وی افزود در دولتی که فساد را اولویت خود نداند، نخواهد بود. نظام توافقی شکست خورده است، زیرا براساس منافع احزاب و به زیان منافع کشور بنا شده است.

العبادی درباره وضعیت مرز با سوریه اطمینان داد و گفت: حملات هوایی به داعش در سوریه تا از بین رفتن آن ادامه خواهد یافت زیرا وجود آن خطری برای ما است و این مسئله را به اطلاع دمشق رسانده‌ایم و دولت دمشق موافقت خود را با حملات ما علیه داعش در مناطق مرزی اطلاع داده است.