نظرسنجی درباره مصر که جنجال‌آفرین شد

این اعتراض در آستانه دیدار فردا دوشنبه وزرای دفاع و خارجه روسیه و مصر در مسکو رخ داد. مثلث حلایب که در کنترل مصر است، از سال ۱۹۵۸ مورد ادعای سودان هم هست. قاهره می‌گوید این منطقه جزو اراضی مصر است اما از دیرباز این مساله محل اختلاف میان دو همسایه بوده است.

روابط میان مصر و سودان طی ماه‌های اخیر بر سر حمایت خارطوم از اتیوپی در پرونده احداث سد برق آبی "النهضة" که آدیس آبابا در حال ساخت آن بر روی رود نیل است و قاهره را نگران کرده که دسترسی مصر را به آب‌های نیل محدود کند، تیره‌تر شده است.

وزارت خارجه مصر شنبه در بیانیه‌ای خواستار توضیح مسکو درباره این نظرسنجی جنجالی شد که رسانه دولتی راشا تودی روز جمعه در سایت بخش عربی خود منتشر کرد. سخنگوی وزارت خارجه مصر گفت: وزارت خارجه با طرف روسی تماس گرفت تا مراتب اعتراض خود را نسبت به انتشار این نظرسنجی در یک کانل وابسته به دولت روسیه ابراز کند و خواستار توضیح فوری درباره این اقدام غیر قابل قبول شده است.

این نظرسنجی عصر شنبه از روی وب‌سایت راشا تودی برداشته شد. در همین حال، وزیر خارجه مصر مصاحبه با این رسانه را پیش از نشست وزیران دفاع و خارجه در روز دوشنبه لغو کرد. نظرسنجی راشا تودی همچنین شامل سوالاتی درباره حملات هوایی رژیم صهیونیستی به سوریه و توافق هسته‌ای ایران بود.